Javascript must be enabled for the correct page display

Hulp of hinder?: Een kwalitatieve studie naar wat een diagnose autismespectrumstoornis betekent voor de thuiszitter volgens (zorg)professionals die bij dat traject betrokken zijn.

Stadens, Demi (2024) Hulp of hinder?: Een kwalitatieve studie naar wat een diagnose autismespectrumstoornis betekent voor de thuiszitter volgens (zorg)professionals die bij dat traject betrokken zijn. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
MasterthesisDemiStadens.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In Nederland zaten in het schooljaar 2022-2023 ongeveer 17.500 kinderen thuis, waarvan ongeveer een derde deel een autismespectrumstoornis (ASS) heeft. In dit onderzoek wordt onderzocht wat een ASS-diagnose betekent voor de thuiszitter volgens (zorg)professionals die bij het traject betrokken zijn, binnen het kader van het medicaliseringsdebat. Zijn kinderen werkelijk ‘zieker’ of wordt hun gedrag anders gezien dan vroeger door de samenleving? Er zijn twaalf interviews afgenomen met professionals vanuit vier verschillende perspectieven, namelijk vanuit de jeugdhulpverlening, het onderwijs, de leerplicht en de verwijzers. De analyse toont aan dat een ASS-diagnose verschillende voordelen heeft, zoals het bieden van medische handvatten en toegang tot passende zorg om kinderen terug te laten keren naar school. Daarentegen zijn er ook nadelen, namelijk stigma’s rondom ASS, zoals lagere verwachtingen van leraren en pestgedrag. Ook wordt de diagnose soms onterecht gebruikt om gedrag te verklaren, wat de druk op de zorg vergroot. De geïnterviewde professionals hebben een verdeelde mening over medicalisering. Sommigen zien de diagnose als essentieel om een thuiszitter te kunnen helpen. Anderen zijn voorzichtiger en wijzen op veranderende maatschappelijke verwachtingen richting kinderen. Oplossingen die worden aangedragen zijn vooral macro-oplossingen, zoals kleinere klassen, betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en leraren in het regulier voortgezet onderwijs meer meegeven over pedagogiek. De beleidsaanbevelingen sluiten aan bij deze structurele verbeteringen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Tol, D.G. van
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Sociologie van Gezondheid, Zorg en Welzijn [Master Sociology]
Date Deposited: 22 Oct 2024 14:25
Last Modified: 22 Oct 2024 14:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4421

Actions (login required)

View Item View Item