Stelligwerf, Merije (2024) Transitie naar een nieuwe positie. Master thesis, Sociology.
|
Text
S5430070MasterthesisStellingwerf.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Landelijk heerst een groot tekort aan Intensive care Kinderverpleegkundigen. Hierdoor zijn ieder jaar steeds minder bedden beschikbaar voor de patiënten op de Intensive care voor kinderen, wat de situatie nijpender maakt. Dit onderzoek richt zich daarom op de ervaringen van IC kinderverpleegkundigen in opleiding tijdens hun transitie naar het werkveld. Dit is een cruciale en vaak uitdagende periode en kan daarom van grote invloed zijn op zowel het behoud als de uitstroom onder deze groep verpleegkundigen. Zo zijn binnen het Beatrix Kinderziekenhuis (BKZ) te Groningen dit jaar al 8 van de 38 leerlingen gestopt met de opleiding tot IC kinderverpleegkundige. Om deze reden is hier, in samenwerking met het BKZ, onderzoek naar gedaan. De bijbehorende onderzoeksvraag luidt als volgt: “Wat zijn de ervaringen van IC kinderverpleegkundigen in opleiding tijdens hun transitie naar het werkveld?” Hierbij is het doel inzicht te krijgen in hoe deze verpleegkundigen omgaan met de uitdagingen van de transitie en welke factoren hen kunnen ondersteunen in deze fases. Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is kwalitatief onderzoek gedaan onder twaalf IC kinderverpleegkundigen in opleiding die zich in verschillende fases van de opleiding bevinden, of deze recent hebben afgerond. Door gebruik te maken van een narratieve interviewmethode kregen participanten de ruimte om hun ervaringen uitgebreid te delen. De verzamelde gegevens zijn gecodeerd en geanalyseerd in ATLAS.ti aan de hand van de thema’s ‘ervaring per transitie’, ‘werkbeleving’, ‘ondersteuning’, ‘werk-privé balans’. Uit de resultaten blijkt dat de overgang van IC kinderverpleegkundige in opleiding naar het werkveld een complex proces is dat gepaard gaat met uitdagingen zoals onzekerheid, verantwoordelijkheid en de aanpassing aan nieuwe werkomgevingen. De beschreven thema’s blijken cruciaal voor een succesvolle transitie naar een nieuwe werkomgeving, waarbij iedere transitie – van student naar basisverpleegkundige, van volwassenen patiënten naar kinderpatiënten, van de kinderafdeling naar de ICK, en van leerling naar zelfstandig IC kinderverpleegkundige – uniek is. Zo blijkt de ervaring en werkbeleving tijdens iedere transitie verschillend en draagt goede ondersteuning door begeleiders en collega’s bij in het ontwikkelen van zelfvertrouwen en vaardigheden in steeds complexere werkomgevingen. Daarnaast vormt de balans tussen werk en privé een terugkerend thema, vooral in de beginfase van de opleiding, waarin onregelmatige diensten en de combinatie van werken, leren en privé een grote impact hebben. Dit onderzoek draagt bij aan de literatuur over de ervaringen IC kinderverpleegkundigen in opleiding en biedt inzicht in de factoren die bijdragen aan een succesvolle transitie naar het werkveld. De bevindingen benadrukken het belang van zowel professionele ondersteuning, als persoonlijke veerkracht om de uitdagingen van het werken op de Intensive care voor kinderen aan te kunnen. Wat betreft vervolgonderzoek wordt aanbevolen een studie uit te voeren onder leerlingen die zijn gestopt met de opleiding en het uitvoeren van een longitudinale studie onder IC kinderverpleegkundigen in opleiding. Door middel van deze studies kan worden vastgesteld welke momenten of fases cruciaal zijn in de professionele ontwikkeling en het welzijn van IC kinderverpleegkundigen in opleiding.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lippenyi, Z. and Steverink, B.J.M. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Sociologie van Arbeid, Levensloop & Organisatie [Master Sociology] |
Date Deposited: | 31 Oct 2024 13:13 |
Last Modified: | 31 Oct 2024 13:13 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4437 |
Actions (login required)
View Item |