Hartman, Miron (2024) Een onderzoek naar de invloed van het combineren van studeren met een bijbaan. Bachelor thesis, Psychology.
Text
MGFHartmans4688112BachelorThese.pdf Restricted to Repository staff only Download (465kB) |
Abstract
De meerderheid van de Nederlandse studenten heeft een bijbaan naast hun studie. Dit roept de vraag op in welke mate dit invloed heeft op de studieprestaties, mentale gezondheid en vrije tijd van studenten. Via een online vragenlijst zijn 220 respondenten bevraagd. Uit de resultaten blijkt dat studenten met een bijbaan een betere mentale gezondheid rapporteren. Studenten met een bijbaan ervaren daarentegen, minder vrije tijd. Een bijbaan heeft geen invloed op de studieprestaties. Vrouwelijke studenten met een bijbaan rapporteren geen lagere studieprestaties dan mannelijke studenten met een bijbaan, evenmin man- vrouwelijke studenten zonder bijbaan. Tevens is er ook geen verschil gevonden op het van gebied mentale gezondheid tussen zowel man- en vrouwelijke studenten met een bijbaan als zonder. De bevindingen wijzen erop dat bijbanen waardevol kunnen zijn voor een student, zonder dat dit afbreuk doet aan de studieprestaties. De beperkingen van het onderzoek, zoals convenience sample en online vragenlijst, benadrukken de voorzichtigheid bij het generaliseren van de resultaten. De implicaties van de resultaten leggen nadruk op het belang van motiveren en stimuleren van bijbaanmogelijkheden die eventueel aansluiten bij de interesses van de student. Trefwoorden: Student, Gender, Bijbaan, Academische prestaties, Stress, Mentale gezondheid.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Cavalini, P.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 15 Nov 2024 12:59 |
Last Modified: | 15 Nov 2024 12:59 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4444 |
Actions (login required)
View Item |