Aksit, Busra (2024) De Invloed van het Subjectieve Stressniveau op het Cognitief Functioneren bij Jongvolwassenen: een Cross-sectioneel Onderzoek. Master thesis, Psychology.
Text
Master-These-Busra-Aksit-S3793400.pdf Restricted to Repository staff only Download (512kB) |
Abstract
Introductie. In 2022 gaf 48,3% van de jongvolwassenen aan veel last van stress te hebben. Stress geeft naast psychische klachten ook cognitieve klachten. Er is echter weinig bekend over de associatie tussen het subjectieve stressniveau en het cognitief functioneren bij jongvolwassenen. Het doel van dit onderzoek is om deze associatie te testen. De hypothese is dat er een omgekeerde U-relatie bestaat tussen het subjectieve stressniveau en het cognitief functioneren, waarbij zowel lage als hoge niveaus van stress geassocieerd zijn met lagere prestaties, terwijl een gematigd niveau van stress geassocieerd is met hogere prestaties. Methode. Het onderzoek omvatte 53 participanten in de leeftijdscategorie van 16 tot en met 35 jaar. Het stressniveau werd gemeten met behulp van de Perceived Stress Scale (PSS). De participanten voltooiden een reeks cognitieve taken die het geheugen en het werkgeheugen beoogden te meten. Resultaten. De onderzoekspopulatie bestond uit 24 participanten met een laag subjectief stressniveau, 27 participanten met een gematigd stressniveau, en 2 participanten met een hoog stressniveau. De uitkomsten van de Mann-Whitney U-test toonden geen significante verschillen in cognitieve prestaties tussen participanten met een laag subjectief stressniveau en participanten met een gematigd subjectief stressniveaus. Uit de klinische analyses werden geen opvallende patronen gevonden bij de twee participanten met een hoog subjectief stressniveau. Discussie. In het huidige onderzoek is er geen significant verschil gevonden in de prestaties op geheugen- en werkgeheugen taken tussen participanten met een laag subjectief stressniveau en participanten met een gematigd subjectief stressniveau. Toekomstig onderzoek kan gebruik maken van een grotere steekproef en kan meetmethoden toevoegen, zoals een objectieve maat voor stress, om de relatie tussen stress en cognitief functioneren onder jongvolwassenen te meten. Kernwoorden: subjectieve stress, perceived stress scale, PSS, jongvolwassenen, cognitief functioneren, geheugen, werkgeheugen
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Koerts, J. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 19 Nov 2024 15:02 |
Last Modified: | 19 Nov 2024 15:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4447 |
Actions (login required)
View Item |