Aleman, Alline (2022) Can Pictures Improve Adaptive Learning of Foreign Language Vocabulary? Master thesis, Psychology.
|
Text
Thesis_AF_Aleman.pdf Download (27MB) | Preview |
Abstract
Decennia van onderzoek heeft uitgewezen dat afbeeldingen beter worden onthouden dan woorden. Onderzoekers waren van mening dat dit 'picture superiority effect' zich kan uitbreiden tot woorden die tijdens het leren met afbeeldingen worden geassocieerd. De resultaten van verschillende onderzoeken naar het leren van woorden met afbeeldingen bleven echter wisselend. Carpenter & Olson (2012) ontdekten dat deze tegenstrijdige resultaten te wijten kunnen zijn aan het feit dat de kracht van afbeeldingen bij het leren wordt overschat, waardoor minder moeite wordt gedaan om de woorden met afbeeldingen te leren. In de huidige studie onderzoeken we het effect van afbeeldingen op het leren van woorden in een adaptief leersysteem. De deelnemers leerden Swahili-woorden gecombineerd met afbeeldingen en Swahili-woorden gecombineerd met vertalingen en werden daarna getoetst op hun kennis van de woorden. Er werd geen verschil gevonden in accuratesse of responstijd tussen woorden geleerd met afbeeldingen en woorden geleerd met vertalingen. We wilden twee factoren onderzoeken die bijdragen aan het picture superiority effect bij het leren van woorden: afbeeldingen als sterke 'retrieval cues' op de toets en afbeeldingen die een directere link tussen nieuwe woorden en een concept vergemakkelijken. Omdat er echter geen bewijs werd gevonden dat woorden met afbeeldingen beter worden onthouden, konden deze twee factoren niet verder worden onderzocht. Over het algemeen bleken zowel afbeeldingen als vertalingen geschikte methoden te zijn voor het leren van woorden in vreemde talen in een adaptief leersysteem.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rijn, D.H. van and Velde, M.A. van der |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Cognitive Psychology and Psychophysiology (CPP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 11 May 2022 13:07 |
Last Modified: | 11 May 2022 13:07 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/445 |
Actions (login required)
View Item |