Javascript must be enabled for the correct page display

“Let’s have fun!” Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van sociale vergelijking op de mate waarin jongeren zich kunnen verheugen op leuke dingen.

Vink, Annemieke (2024) “Let’s have fun!” Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van sociale vergelijking op de mate waarin jongeren zich kunnen verheugen op leuke dingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
thesis-eerste-kans.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (639kB)

Abstract

Achtergrond: De mentale gezondheid van jongeren is slechter dan ooit tevoren. Deze studie onderzocht de relatie tussen sociale vergelijking, anticiperend plezier en gebruik van sociale media bij een groep adolescenten. Gebaseerd op bestaande literatuur, gingen we ervan uit dat positieve sociale vergelijking positief geassocieerd zou zijn met anticiperend plezier, en dat deze relatie mogelijk gemodereerd zou worden door het gebruik van social media. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd met secundaire data vanuit de "No Fun No Glory" studie en bestaat uit 138 jongeren tussen de 18 en 24 jaar die in Noord-Nederland wonen. De deelnemers vulden drie keer een vragenlijst in. Door middel van meervoudige regressieanalyse werden twee hypothesen getoetst terwijl er is gecontroleerd voor leeftijd en geslacht. Resultaten: Met behulp van longitudinale gegevens van de No Fun No Glory-studie, vonden we dat adolescenten die meer positieve sociale vergelijkingen maakten, hogere niveaus van anticiperend plezier rapporteerden. In tegenstelling tot onze verwachtingen, modereerde de frequentie van het gebruik van sociale media deze relatie niet significant. Conclusie: Deze bevindingen suggereren dat, hoewel positieve sociale vergelijkingen het vermogen van adolescenten om uit te kijken naar plezierige ervaringen kunnen verbeteren, de mate van gebruik van social media deze associatie niet lijkt te beïnvloeden. Toekomstige onderzoekers die de relatie tussen sociale vergelijking en anticiperend plezier onderzoeken kunnen zich het beste eerst richten op de veranderende rol van social media. Trefwoorden: sociale vergelijking, anticiperend genot, gebruik van social media, geestelijke gezondheid, jongeren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Ploeg, R. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Nov 2024 14:25
Last Modified: 22 Nov 2024 14:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4450

Actions (login required)

View Item View Item