Braake, Marjan ter (2023) Omgaan met (het eigen) autisme Van realistische zelfkennis, zelfacceptatie en zelfregulatie naar zelfrealisatie/manifestatie en welbevinden: begeleiding van identiteitsontwikkeling en behandeling van bijkomende psychische problemen bij mensen met autisme. Master thesis, Psychology.
Text
Masterthese-Klinische-Psychologie---Omgaan-met-het-eigen-autisme.pdf Restricted to Repository staff only Download (649kB) |
Abstract
De huidige masterthese is onderdeel van de overkoepelende studie genaamd ‘Omgaan met (het eigen) Autisme’, waarin het belang van identiteitsontwikkeling en de invloed die dit heeft op zowel de sociale interactie als mentale gezondheid bij mensen met autisme wordt benadrukt. Het overkoepelende onderzoek heeft een kwalitatieve onderzoeksopzet waarbij gebruik wordt gemaakt van de Adaptive Intervention Mapping methode (AIM-methode, Belansky et al., 2011). Eerdere masterthese-onderzoeken hebben 26 interventies gericht op ondersteuning bij identiteitsontwikkeling bestudeerd en 17 thema’s met betrekking tot identiteitsontwikkeling vastgesteld. In dit masterthese-onderzoek zullen we thematische analyses die voorgaande studenten gedaan hebben integreren, waarbij gebruik gemaakt zal worden van zowel inductief als deductief redeneren. Hierbij zullen we de 17 thema’s comprimeren tot 4 hoofdthema’s: zelfkennis, zelfacceptatie, zelfregulatie en zelfrealisatie. We zullen nagaan hoe de componenten van de aangeboden interventies het beste aansluiten bij de behoeften van mensen met autisme. Dit heeft als doel om overzicht te bieden in welke interventies op welke manier (wanneer, bij wie, welke levensfase) ingezet kunnen worden om mensen met autisme te faciliteren in hun identiteitsontwikkeling, om zo hun mentale welzijn op voldoende niveau te brengen/houden. Van de resultaten van het onderzoek is een matrix gemaakt waarin de mogelijke behoeften en het aanbod aan elkaar gekoppeld worden. Deze matrix vormt de overzichtelijke kern van een maatwerk beleidsadvies dat gebruikt kan worden door zowel cliënten als hulpverleners. Op deze wijze wordt er getracht een brug te slaan die nu nog mist, namelijk tussen de wetenschappelijke literatuur en de dagelijkse praktijk van omgaan met (het eigen) autisme. Sleutelwoorden: autisme, identiteitsontwikkeling, interventies, thematische analyse, AIM-methode.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Greaves-Lord, K. and Karsten, J. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 26 Nov 2024 10:26 |
Last Modified: | 26 Nov 2024 10:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4451 |
Actions (login required)
View Item |