Zencirkiran, Hüseyin (2022) De Samenhang tussen Intelligentie en Motorische Vaardigheden bij Typisch en Niet-Typisch Ontwikkelende Kinderen. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
H.Zencirkiran-Bachelorthese-Eindversie.pdf Download (494kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek is de samenhang tussen intelligentie en motorische vaardigheden bij ontwikkelende kinderen onderzocht. Kinderen ontwikkelen zich zowel op mentaal als fysiek gebied. De vraag is alleen of er een samenhang is tussen deze gebieden en hoe groot die is. De data bestaat uit 173 kinderen en hiervan zijn 54 kinderen die zich op een typische manier ontwikkelen. De groep met 119 kinderen bestond uit kinderen met mentale beperkingen zoals ASS, ADHD, DCD, OCD of een leerachterstand en deze groep wordt beschouwd als kinderen die zich niet-typisch ontwikkelen. Bij alle kinderen is de Performance and physical Fitness (PERF-FIT) test afgenomen om de motorische vaardigheden vast te stellen. Daarnaast zijn de IQ-scores van de kinderen ook vastgesteld om het niveau van intelligentie te bepalen. In dit onderzoek is de samenhang tussen intelligentie en motorische vaardigheden getoetst met behulp van Pearsons correlaties. De resultaten laten zien dat er een positieve samenhang is tussen deze twee factoren. Kinderen met een hogere intelligentie scoorden ook hoger op motorische vaardigheden dan kinderen met een lagere intelligentie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Jelsma, L.D. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 11 May 2022 14:04 |
Last Modified: | 11 May 2022 14:04 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/446 |
Actions (login required)
View Item |