Meems, Jeanine (2024) Veerkracht versterkende elementen in gezinsgerichte interventies. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese-Jeanine-Meems-S4909607.pdf Download (559kB) | Preview |
Abstract
Veerkracht wordt gezien als een dynamisch concept, waarbij veerkracht versterkt wordt door het vermogen om hulpbronnen aan te spreken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen sociale, psychologische, culturele en materiële hulpbronnen. Voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP), is veerkrachtig zijn extra moeilijk. In hulpverlening aan GMCP, kan gebruikgemaakt worden van gezinsgerichte interventies. Echter is er momenteel weinig zicht op welke elementen deze interventies bevatten, gericht op het versterken van veerkracht. Dit is een probleem, omdat interventies nu mogelijk niet genoeg bijdragen aan duurzame oplossingen voor GMCP. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in hoe gezinsgerichte interventies bijdragen aan het versterken van veerkracht. Er werden twee onderzoeksvragen opgesteld: (1) Welke veerkracht versterkende elementen maken deel uit van gezinsgerichte interventies? (2) Op welke manier dragen bestaande gezinsgerichte interventies in de Nederlandse databanken bij aan het versterken van veerkracht in het gezin? Er werd systematisch gezocht in vier verschillende Nederlandse databanken. Hieruit kwamen 39 geschikte interventies naar voren. Deze interventiebeschrijvingen werden daarna thematisch geanalyseerd met Atlas.Ti. Er kwamen verschillende thema’s naar voren: interventie eigenschappen, veerkracht, hulpbronnen, en andere veerkracht versterkende elementen. Uit de resultaten bleek dat de term veerkracht slechts in een aantal interventiebeschrijvingen expliciet benoemd wordt. Daarnaast blijkt dat veel interventies zich richten op probleemreductie en minder op het versterken van veerkracht. Als laatste kwam naar voren dat de meeste interventiebeschrijvingen zich richten op het versterken van sociale en psychologische hulpbronnen, maar een stuk minder op materiële en culturele hulpbronnen. Sleutelwoorden: veerkracht, family resilience, gezinsgerichte interventies, Gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP), veerkracht versterkende elementen, sociale hulpbronnen, psychologische hulpbronnen, culturele hulpbronnen, materiële hulpbronnen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Visscher, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 13 Dec 2024 12:03 |
Last Modified: | 13 Dec 2024 12:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4464 |
Actions (login required)
View Item |