Javascript must be enabled for the correct page display

Het Sociaal Welbevinden van Kinderen tijdens de Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet Onderwijs: Percepties van Kinderen, Ouders en Leerkrachten in Plattelandsgebieden.

Snijders, Anne Babet Maria (2024) Het Sociaal Welbevinden van Kinderen tijdens de Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet Onderwijs: Percepties van Kinderen, Ouders en Leerkrachten in Plattelandsgebieden. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
A.B.M.SnijdersS4011813MasterthesisDefinitieveVersieSociaalWelbevindenPlattelandsgebiedenPercepties.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Uit eerder onderzoek blijkt dat tijdens de PO-VO overgang kinderen worden geconfronteerd met veranderingen in sociale dynamiek, veranderende sociale normen en verwachtingen. Om het sociaal welbevinden van kinderen uit plattelandsgebieden te bevorderen is het essentieel om de complexe dynamiek van diverse factoren te begrijpen. De huidige studie onderzoekt de percepties van kinderen, ouders en leerkrachten in een plattelandsgebied in Oost-Nederland over het sociaal welbevinden van kinderen tijdens de PO-VO overgang. Het kwalitatieve, exploratieve onderzoeksdesign omvat semigestructureerde interviews met drie kinderen, hun moeders en vier leerkrachten (N=10). De interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd, resulterend in een codeboek. De kwalitatieve resultaten uit het codeboek zijn geanalyseerd met beperkt gebruik van kwantitatieve methode. De meest gevonden factoren (codes) zijn: voorbereiding in groep 8, wenperiode, meeloopdagen, vriendschap, pesten, huiswerk, plannen, leren-leren, individuele verschillen, verschillen tussen leerkrachten, niveauverschil, leerkracht-oudercontact, cijfers en ouderlijke steun bij studievaardigheden. Door deze factoren te implementeren in het huidige schoolbeleid kan het sociaal welbevinden van kinderen uit plattelandsgebieden worden verbeterd. Tenslotte wordt door het verkennende karakter van het onderzoek, vervolgonderzoek sterk aanbevolen. Sleutelwoorden: PO-VO Overgang, Sociaal Welbevinden, Plattelandsgebieden, Percepties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steenbeek, H.W.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 17 Dec 2024 14:07
Last Modified: 17 Dec 2024 14:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4470

Actions (login required)

View Item View Item