Javascript must be enabled for the correct page display

Veilig zorgen: Het beperken van cliëntenagressie en het bevorderen van medewerkerswelzijn in de gehandicaptenzorg, GGZ en jeugdzorg

Lautenbach, I.D. (2024) Veilig zorgen: Het beperken van cliëntenagressie en het bevorderen van medewerkerswelzijn in de gehandicaptenzorg, GGZ en jeugdzorg. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
VeiligZorgenLautenbachS4904230.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In de gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en jeugdzorg vormt cliëntenagressie een probleem. Deze agressie heeft impact op het welzijn van zorgmedewerkers. Naast cliëntenagressie spelen ook werkdruk en personeelstekorten een rol in het beïnvloeden van hun welzijn. In dit onderzoek zijn de oorzaken van cliëntenagressie, evenals de gevolgen van deze agressie voor zorgprofessionals onderzocht. Daarnaast zijn factoren die eveneens van invloed zijn op het welzijn van zorgprofessionals onderzocht. De studie richt zich op effectieve strategieën om cliëntenagressie te voorkomen en te beperken en het welzijn van zorgprofessionals te bevorderen. Voor dit onderzoek zijn achttien zorgprofessionals werkzaam in de gehandicaptenzorg, GGZ en jeugdzorg geïnterviewd om inzicht te verkrijgen in hun ervaringen met cliëntenagressie, zowel in de directe zorgverlening als in de organisatorische context. De thematische analyse van de data wijst uit dat agressie diverse oorzaken kent, maar dat gevoelens van frustratie en het ziektebeeld van cliënten de bovenhand voeren. Deze oorzaken worden versterkt door omgevingsfactoren, het handelen van professionals en organisatorische factoren. Daarnaast leidt cliëntenagressie tot psychisch letsel bij zorgprofessionals, wat leidt tot angstgevoelens, een verminderd gevoel van veiligheid, een afname in de werkmotivatie en een verschuiving van professionele grenzen. Het welzijn van zorgmedewerkers wordt eveneens beïnvloedt door werkstressoren, zoals het ervaren van een hoge werkdruk, personeelstekort en ziekteverzuim. Zorgorganisaties zetten verschillende maatregelen in om cliëntenagressie te beperken, zoals signaleringsplannen, agressietrainingen en screening. Daarnaast worden de-escalerende technieken, het inzetten van consequenties en vrijheidsbeperkende maatregelen gebruikt om escalaties te beperken. Na agressie-incidenten evalueren zorgprofessionals en zorgorganisatie de situatie, reflecteren ze op hun handelen en passen zo nodig protocollen of beleidsstukken aan. Om cliëntenagressie te voorkomen, is het belangrijk dat zorginstellingen duidelijke protocollen ontwikkelen, praktijkgerichte agressietrainingen aanbieden, gebruik van invalkrachten zoveel mogelijk beperken en incidentmeldingen analyseren om onderliggende patronen te identificeren. Zorgprofessionals dienen een goede band op te bouwen met cliënten, de-escalerend te werken, signaleringsplannen en stoplichtmodellen te implementeren, duidelijke grenzen te stellen, te reflecteren op hun eigen handelen en agressie-incidenten te evalueren met betrokken cliënten. Door het implementeren van deze strategieën kan cliëntenagressie grotendeels voorkomen of beperkt worden, maar het blijft lastig om alle vormen van cliëntenagressie voor te zijn. Om het welzijn van zorgmedewerkers te bevorderen dienen zorginstellingen adequate en passende vormen van opvang en steun aan te bieden, de inzet van invalkrachten te beperken en op zoek te gaan naar structurele oplossingen voor het personeelstekort en een ondersteunende werkomgeving te creëren waarin zorgprofessionals zich gehoord en ondersteund voelen. Zorgprofessionals kunnen de impact van cliëntenagressie beperken door het agressieve gedrag van cliënten te relativeren en niet intern te attribueren. Daarnaast kan het bespreekbaar maken van de incidenten met collega’s en leidinggevenden helpen, eveneens als de hulp van externe teams of vertrouwenspersonen. Dit onderzoek biedt inzichten in zowel de oorzaken als de gevolgen van cliëntenagressie in de gehandicaptenzorg, GGZ en jeugdzorg. Het benadrukt het belang van zowel preventieve maatregelen als het bieden van adequate ondersteuning voor zorgprofessionals. Door duidelijke protocollen, praktijkgerichte training en een ondersteunende werkomgeving kan het welzijn van medewerkers worden bevorderd en de impact van cliëntenagressie worden beperkt. Dit onderzoek draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve strategieën en beleidsmaatregelen die niet alleen de zorgprofessionals ten goede komen, maar ook bijdragen aan het verbeteren van de zorgkwaliteit voor cliënten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veenstra, D.R.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology]
Date Deposited: 19 Dec 2024 15:05
Last Modified: 19 Dec 2024 15:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4473

Actions (login required)

View Item View Item