Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van de sociale omgeving op verwachtingen van de overgang naar de middelbare school van basisschoolleerlingen in groep 7 en 8

Flikkema, Lotte (2024) De invloed van de sociale omgeving op verwachtingen van de overgang naar de middelbare school van basisschoolleerlingen in groep 7 en 8. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Lotte-Flikkema-definitieve-versie-28-11-pdf.pdf

Download (678kB) | Preview

Abstract

De overgang van de basisschool naar de middelbare school is voor leerlingen vaak een spannende gebeurtenis. Om leerlingen hier zo goed mogelijk bij te kunnen begeleiden, is inzicht in de factoren die meespelen bij deze overgang wenselijk. Het huidige onderzoek richt zich daarom op de invloed van sociale steun uit de omgeving op de verwachtingen van basisschoolleerlingen van de middelbare school. Er wordt gekeken naar de invloed van ervaren steun van ouders, leerkrachten en klasgenoten en hoe deze verschillende bronnen van steun elkaar kunnen compenseren. Er is gebruikgemaakt van een kwantitatieve dataverzameling bij 37 jongens, 51 meisjes en één leerling waarvan het gender onbekend is. Aan dit onderzoek hebben basisscholen uit Midden- en Noord-Nederland meegewerkt. De gemiddelde leeftijd van de participanten was elf jaar. De resultaten laten zien dat sociale steun van de leerkracht en van klasgenoten een significante positieve invloed heeft op de verwachtingen van leerlingen in groep 7 en 8 over de middelbare school. Voor het effect van de steun van ouders is in dit onderzoek geen bewijs gevonden. Dit onderzoek benadrukt de cruciale rol van leerkrachten bij het bevorderen van een positief leerklimaat voor leerlingen. Vervolgonderzoek zou de invloed van ouders op een andere manier kunnen onderzoeken die beter aansluit bij de kenmerken van een autoritatieve ouderschapsstijl, en door middel van een grotere steekproef inzicht kunnen geven in een mogelijk interactie-effect tussen de verschillende sociale actoren. Keywords: Schooltransitie – Sociale steun – Schoolklimaat – Verwachtingsmodel

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sijtsema, J.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Dec 2024 07:51
Last Modified: 20 Dec 2024 07:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4475

Actions (login required)

View Item View Item