Javascript must be enabled for the correct page display

In Afwachting van de Middelbare School: De Rol van Zelfwaardering in het Verband tussen Sociale Relaties met Leeftijdsgenoten en Verwachtingen van Leerlingen over de Overgang naar het Voortgezet Onderwijs

Dubbelboer, Annabel (2024) In Afwachting van de Middelbare School: De Rol van Zelfwaardering in het Verband tussen Sociale Relaties met Leeftijdsgenoten en Verwachtingen van Leerlingen over de Overgang naar het Voortgezet Onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MaThesisADubbelboerfinal.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase die van invloed is op de schoolloopbaan en het welbevinden van leerlingen. Deze studie onderzocht de relatie tussen sociale relaties met leeftijdsgenoten en de overgang naar het voortgezet onderwijs in Nederland en de rol van zelfwaardering als moderator in deze relatie. De hypothesen waren dat sociale relaties met leeftijdgenoten positief gerelateerd zijn aan de verwachtingen van leerlingen over het voortgezet onderwijs, en dat zelfwaardering deze relatie significant modereert. Er werd ook verwacht dat zelfwaardering gerelateerd was aan de verwachtingen van leerlingen. Er werd gebruikgemaakt van een kwantitatief onderzoeksdesign met een steekproef van 89 leerlingen (gemiddelde leeftijd = 11,2; 57,3% vrouw) uit groep 7 en 8 van vijf scholen. De gegevens werden verzameld aan de hand van een digitale vragenlijst, die maatstaven bevatte voor vriendschapskwaliteit, acceptatie door leeftijdsgenoten, zelfwaardering en verwachtingen over de overgang. Er werden beschrijvende en multipele regressieanalyses uitgevoerd om de relaties tussen de variabelen te onderzoeken. De resultaten wezen op een significante positieve correlatie tussen sociale relaties met leeftijdsgenoten en verwachtingen over de overgang. Zelfwaardering modereerde deze relaties niet. Er werden wel significante positieve correlaties gevonden tussen zelfwaardering en verwachtingen over de overgang, wat aangeeft dat leerlingen met een hogere zelfwaardering positievere verwachtingen hadden over de overgang naar het voortgezet onderwijs. De bevindingen onderstrepen het belang van het bevorderen van ondersteunende relaties met leeftijdsgenoten en het vergroten van het gevoel van zelfwaardering om de overgang naar het voortgezet onderwijs soepeler te laten verlopen. Implicaties voor opvoeders en beleidsmakers zijn onder andere de behoefte aan gerichte interventies die sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij leerlingen bevorderen, wat uiteindelijk bijdraagt aan hun academisch succes en welzijn tijdens deze belangrijke ontwikkelingsperiode.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sijtsema, J.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Dec 2024 07:50
Last Modified: 20 Dec 2024 07:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4476

Actions (login required)

View Item View Item