Eising, Ilona (2024) Een trauma-georiënteerde jeugdhulpverlening? Een literatuuronderzoek naar ervaringen over de kennis, houding en het handelen van hulpverleners rondom trauma in de jeugdhulpverlening. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese---Ilona-Eising.pdf Download (711kB) | Preview |
Abstract
In de jeugdhulpverlening heeft een groot deel van de jeugdigen te maken (gehad) met ingrijpende ervaringen (Vink et al., 2019). De mate waarin trauma voorkomt onder jeugdigen in de (jeugd)hulpverlening en de impact hiervan op hen, maken het van belang dat er binnen de jeugdhulpverlening een trauma-georiënteerde benadering heerst (Felittie et al., 1998; Grietens & Lindauer, 2014; Lowenthal, 2020). Ervaringen met een trauma-georiënteerde hulpverlening vanuit de media zijn overwegend negatief en onderzoek hiernaar lijkt beperkt te zijn. Daarom is het waardevol om in beeld te brengen in hoeverre de jeugdhulpverlening wordt gezien als trauma-georiënteerd door jeugdigen, ouders en hulpverleners en hoe zij aankijken tegen de verschillende aspecten; de kennis, houding en het handelen van hulpverleners. Met een scoping studie is antwoord gezocht op de volgende onderzoeksvraag: “Welke ervaringen van jeugdigen, ouders en hulpverleners ten aanzien van a) kennis en houding, en b) handelen, met betrekking tot een trauma-georiënteerde benadering in de jeugdhulpverlening, komen vanuit de huidige literatuur naar voren?”. In totaal zijn 13 studies gevonden die ingaan op de ervaringen van jeugdigen, ouders en hulpverleners met trauma-georiënteerde benadering in de jeugdhulpverlening. Vervolgens zijn deze 13 studies met een thematische analyse vergeleken. In deze analyse zijn verschillende thema’s naar voren gekomen die van belang zijn voor de kennis, houding en het handelen van hulpverleners. Jeugdigen, ouders en hulpverleners ervaren dat hulpverleners niet altijd over de juiste kennis beschikken om trauma-georiënteerd te handelen in de jeugdhulpverlening. Met de uitkomsten zijn er aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek en de klinische praktijk gericht op organisaties en hulpverleners.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brummelaar, M.D.C. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Dec 2024 15:18 |
Last Modified: | 20 Dec 2024 15:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4479 |
Actions (login required)
View Item |