Jongh, Eefke de (2021) Executieve functies en ADHD bij studenten, een experimentele studie. Master thesis, Psychology.
|
Text
Eefke de Jongh, Final Version Master Scriptie.pdf Download (393kB) | Preview |
Abstract
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is een neurologische ontwikkelingsstoornis waarvan de symptomen het dagelijks leven kunnen bemoeilijken. Huidige literatuur toont aan dat er een link is tussen ADHD en executieve functies (EFs). EFs zijn hogere denkprocessen, nodig voor concentratie en aandacht. Dit onderzoek heeft onderzocht of er een associatie is tussen ADHD-symptomen en Efs, gemeten middels zelfrapportage (subjectieve EFs) en via experimentele reactietijd-taken (objectieve EFs). De vragenlijsten en tests zijn afgenomen onder een groep eerstejaars psychologiestudenten (N is 30). ADHD-symptomen werden verwacht negatief te correleren met zowel de zelf gerapporteerde EFs als wel de EFs gemeten door de reactietijd-taken. De uitkomsten van dit onderzoek zijn niet volledig in overeenstemming met deze verwachtingen. De correlaties tussen subjectieve EFs en ADHD symptomen zijn bevestigd terwijl de correlaties tussen ADHD-symptomen en objectieve metingen van EFs niet bevestigd zijn. Wel zijn er trends gevonden die het belang van verder toekomstig onderzoek op dit gebied benadrukken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Borger, N.A. and Groen, Y. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 11 May 2022 14:05 |
Last Modified: | 11 May 2022 14:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/448 |
Actions (login required)
View Item |