Werf, Jasmijn Tao Feng van der (2024) De rol van het onderwijs op het zelfbeeld van hoogbegaafde leerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Master-thesis-hoogbegaafdheid-J.T.F.-van-der-Werf-.pdf Restricted to Repository staff only until 1 January 2026. Download (766kB) |
Abstract
Achtergrond: Dit onderzoek is onderdeel van een longitudinale studie die dit onderzoek doet naar de situatie van hoogbegaafde leerlingen op het basisonderwijs. Hoogbegaafde leerlingen hebben vaak unieke onderwijsbehoeften die hun zelfbeeld beïnvloeden. Dit onderzoek had als doel om de invloed van regulier onderwijs met plusklassen en voltijds hoogbegaafdenonderwijs op het academisch en sociaal zelfbeeld van hoogbegaafde leerlingen te onderzoeken, evenals de rol van opvoedklimaat en geslacht. De onderzoeksvraag luidde: “In hoeverre speelt het type onderwijs een rol in het zelfbeeld van hoogbegaafde leerlingen”. Methode: Voor dit onderzoek werd gebruikgemaakt van gesimuleerde data van 109 leerlingen. Onafhankelijke t-toetsen werden uitgevoerd om verschillen in zelfbeeld tussen onderwijstypen te onderzoeken. Daarnaast werden regressieanalyses met interactietermen toegepast om te onderzoeken hoe de kwaliteit van het opvoedklimaat en geslacht niet alleen direct van invloed zijn op het zelfbeeld, maar ook de relatie tussen type onderwijs en zelfbeeld modereren. Resultaten: Voltijds hoogbegaafdenonderwijs had een significant positief effect op sociaal zelfbeeld (p < .001, d = 0.74), terwijl er geen significante verschillen werden gevonden in academisch zelfbeeld (p = .312, d = -0.20). Ondersteunend opvoedklimaat familie was een significante voorspeller van sociaal zelfbeeld (p = .004, r = .35), maar had geen effect op academisch zelfbeeld. Geslacht en opvoedklimaat maatschappij hadden geen significante invloed op beide dimensies. Conclusie: Voltijds hoogbegaafdenonderwijs en een ondersteunend opvoedklimaat familie lijken bij te dragen aan een positief sociaal zelfbeeld bij hoogbegaafde leerlingen. Academisch zelfbeeld lijkt echter niet beïnvloed te worden door type onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Menninga, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jan 2025 08:29 |
Last Modified: | 07 Jan 2025 09:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4483 |
Actions (login required)
View Item |