Heller, Imke (2024) Muziekonderwijs in het cluster 4 basisonderwijs. Onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij het structureel aanbieden van muziekonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-ImkeHeller-S5727421.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Muziek heeft op vele gebieden positieve effecten op de ontwikkeling. Deze positieve effecten zijn ook gevonden voor leerlingen binnen het speciaal onderwijs (SO). Ondanks de positieve effecten wordt er binnen het cluster 4 basisonderwijs te weinig muziekonderwijs aangeboden. Om te onderzoeken waarom binnen het cluster 4 basisonderwijs nog (te) weinig muziekonderwijs wordt aangeboden zou een verklaring gezocht kunnen worden met behulp van de ‘Theorie of Planned Behavior’ (TPB). Door deze theorie als kapstok te gebruiken wordt gekeken of er een verklaring gevonden kan worden waarom er binnen het cluster 4 basisonderwijs weinig muziekonderwijs wordt aangeboden. In dit onderzoek is het doel om een beeld te krijgen van de factoren die van invloed zijn op muziekonderwijs binnen het cluster 4 basisonderwijs. De dataverzameling vindt plaats doormiddel van semigestructureerde interviews bij (vak)leerkrachten en directeuren werkzaam binnen het cluster 4 basisonderwijs. Er zijn in totaal acht interviews afgenomen, die vervolgens zijn geanalyseerd doormiddel van inhoudsanalyse. Naar aanleiding van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er meerdere belemmeringen een rol spelen waardoor structureel en gestructureerd muziekonderwijs onvoldoende wordt aangeboden. De belemmeringen hebben in een sterke mate te maken met de waargenomen controle van leerkrachten en in mindere mate met de attitude en de subjectieve norm. Daarnaast heeft de doelgroep van het cluster 4 een negatieve invloed op de waargenomen controle van de leerkrachten. De aanbeveling is tweeledig, enerzijds moet er in de opleiding voor zowel groeps- als vakleerkrachten een inhaal- c.q. reparatieslag gemaakt worden. Waar groepsleerkrachten beter opgeleid moeten worden met muzikale kennis, moeten vakleerkrachten beter worden opgeleid met kennis over problematiek binnen het SO. Anderzijds moeten er in de huidige situatie acties worden ondernomen om het vak muziek beter te implementeren, hierbij is een grote vraag voor handvatten (training en begeleiding).
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jan 2025 09:45 |
Last Modified: | 07 Jan 2025 09:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4484 |
Actions (login required)
View Item |