Weperen, Yoicalyn Froukje van (2024) Het Verbeteren van de Behandeleffectiviteit van Cognitieve Gedragstherapie voor Sociale Angststoornis bij Kinderen en Jongeren. Master thesis, Psychology.
Text
vanweperenYFfinal.pdf Restricted to Repository staff only Download (780kB) |
Abstract
Achtergrond: Cognitieve gedragstherapie is effectief in het behandelen van angststoornissen, maar minder effectief in het behandelen van sociale angststoornis. Mogelijk is het voor kinderen en jongeren met een sociale angststoornis effectiever om de behandeling in groepsverband uit te voeren, omdat hierbij extra exposure met leeftijdsgenoten plaatsvindt. Hierom wordt in het huidige onderzoek gekeken of de ernst van sociale angstklachten bij kinderen en jongeren van invloed zijn op de behandeluitkomst van cognitieve gedragstherapie. Daarbij wordt gekeken of een individuele behandeling, groepsbehandeling of combinatiebehandeling de behandeluitkomst kan verbeteren. Methode: De deelnemers waren 497 kinderen en jongeren met sociale angststoornis die cognitieve gedragstherapie hebben gehad in een van de drie modaliteiten, namelijk: individueel, groepen of een combinatie hiervan. Prebehandeling en postbehandeling werd op basis van de Anxiety Disorder Interview Schedule (Silverman & Albano, 1996) een ernstscore vastgesteld. Op basis hiervan werd gekeken naar remissie (de afwezigheid van de sociale angststoornis) of respons (verbetering van ernst van sociale angst) op de nameting. Resultaten: Op de nameting had 86.7% van de deelnemers respons op de behandeling, terwijl 61.4% van de deelnemers remissie heeft na de behandeling. De ernst van de sociale angstklachten had een significant effect op de behandeleffectiviteit. Daarnaast is de combinatiebehandeling significant effectiever voor respons op de behandeling dan de individuele behandeling, terwijl de groepsbehandeling de kans op remissie vergroot. Conclusie: De combinatiebehandeling en groepsbehandeling vergroten de kans op een betere behandeleffectiviteit. Het is daarom aan te bevelen om groepssessies te gebruiken in de behandeling van sociale angststoornis bij kinderen en jongeren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Nauta, M.H. and Kooiman, B.E.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 07 Jan 2025 09:49 |
Last Modified: | 07 Jan 2025 09:49 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4485 |
Actions (login required)
View Item |