Boeve, Melanie (2024) De invloed van lichaamsbeweging op depressieve symptomen bij jongeren en de rol van sociale vergelijking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Melanie-Boeve-S4145658.pdf Download (804kB) | Preview |
Abstract
Depressieve symptomen komen veel voor onder jongeren en kunnen een grote impact hebben op hun dagelijks functioneren. Eerdere studies suggereren dat lichaamsbeweging de mentale gezondheid kan verbeteren. Sociale vergelijking is een factor die deze relatie mogelijk beïnvloedt. Deze studie onderzoekt de invloed van lichaamsbeweging op depressieve symptomen bij jongeren en de rol van sociale vergelijking. Dit onderzoek is gebaseerd op een deelsteekproef van de ‘No Fun No Glory’-studie, uitgevoerd onder jongeren (N = 138; 79,7% vrouw) tussen 18 en 24 jaar in Noord-Nederland. Data over depressieve symptomen (PHQ-9), lichaamsbeweging (TRAILS) en sociale vergelijking (SCS) werden verzameld op drie meetmomenten over een periode van twee maanden. Beschrijvende statistieken en regressieanalyses werden uitgevoerd om directe en modererende effecten te toetsen. De resultaten lieten zien dat depressieve symptomen redelijk stabiel bleven over de tijd. Lichaamsbeweging had, op zowel de korte als langere termijn, geen significante relatie met depressieve symptomen. Sociale vergelijking vertoonde een significante negatieve relatie met depressieve symptomen: deelnemers die zichzelf positiever vergeleken met anderen rapporteerden minder depressieve symptomen. Er is geen significant interactie-effect gevonden tussen lichaamsbeweging en sociale vergelijking. Deze studie vond geen bewijs dat lichaamsbeweging depressieve symptomen bij jongeren vermindert, noch dat sociale vergelijking hierin een rol speelt. De resultaten benadrukken de stabiliteit van depressieve symptomen over tijd en het belang van het in kaart brengen van de sociale context. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op langdurige interventies en de rol van psychosociale factoren in verschillende demografische groepen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Ploeg, R. van der and Heininga, V.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jan 2025 09:53 |
Last Modified: | 07 Jan 2025 09:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4486 |
Actions (login required)
View Item |