Carlier, Roan (2024) Can instruction through enactment play a role in inclusive education? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterThesis-RoanCarlier-2936925.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In 2013 voerde de Nederlandse overheid een wet in die regulier onderwijs inclusiever maakt, waardoor kinderen met autisme spectrumstoornis (ASS) en intellectuele beperkingen (IB) in deze vorm van onderwijs worden geplaatst. Beide groepen hebben werkgeheugenproblemen, wat hen belemmert in het volgen van verbale instructies. Enactment is een methode waarbij verbale instructie fysiek wordt uitgevoerd. Deze methode is minder belastend voor het werkgeheugen en zou kunnen helpen om regulier onderwijs toegankelijker te maken voor leerlingen met ASS en IB. Het huidig onderzoek had ten doel om te onderzoeken of leerlingen met ASS en IB door enactment op hetzelfde niveau kunnen presteren als hun normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten wanneer ze alleen verbale instructie krijgen. Dit onderzoek is een heranalyse van de data van Xie et al. (2022) en gebruikte een repeated measures ANOVA. De resultaten wijzen op een positief effect van enactment op het werkgeheugen. De ASS en IB groepen lijken door enactment even goed of beter te presteren in vergelijking tot hun normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten. Door schending van enkele aannames en het feit dat er aanwijzingen zijn voor het feit dat de ASS en IB groep geen afdoende afspiegeling zijn van de populatie, moeten de resultaten voorzichtig worden geïnterpreteerd. Toekomstig onderzoek zou moeten worden uitgevoerd met grotere, meer diverse steekproeven.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Field, S.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Jan 2025 10:51 |
Last Modified: | 14 Jan 2025 10:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4493 |
Actions (login required)
View Item |