Metz, T.D. (2022) Aanvaardbaarheid van dagelijkse metingen in de ggz en de invloed van het opleidingsniveau van patiënten hierop: een op ervaringen gebaseerde studie. Master thesis, Psychology.
Text
MasterthesisTessaMetz.pdf Restricted to Repository staff only Download (588kB) |
|
Text
toestemming.EC.pdf Restricted to Repository staff only Download (41kB) |
Abstract
Achtergrond: De ‘Mapping Individual Routes of Risk and Resilience (Mirorr) studie’ is opgezet met als doel om middels de Experience Sampling Methode (ESM) te onderzoeken of fluctuaties in symptomen kunnen worden opgevat als de basis van psychopathologie. In de toekomst is het doel om aan de hand hiervan per individu de meest passende behandeling te kiezen die aansluit bij de individuele klachten. In dit thesisonderzoek wordt onderzocht hoe aanvaardbaar patiënten (N = 100) die in behandeling zijn voor een psychische stoornis de dagboekmetingen vinden en of deze aanvaardbaarheid van de dagelijkse metingen beïnvloed wordt door het opleidingsniveau. Methoden: De data zijn verzameld door gebruik te maken van een evaluatie meetinstrument en deels geanalyseerd middels de Kruskal-Wallis test en deels geanalyseerd door belangrijke concepten te coderen en groeperen, die verwerkt zijn in een codeboom. Resultaten: Resultaten laten zien dat deelnemers het over het algemeen aanvaardbaar en acceptabel vonden om deel te nemen aan de dagboekstudie, zowel op het gebied van begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, lengte van de vragenlijst, duur van de metingen en ondersteunend contact met de onderzoekers. Mensen met een lager opleidingsniveau scoren gemiddeld lager op evaluatievragen, maar de verschillen op alle items worden niet significant bevonden. Conclusies: Voor de praktijk betekent dit dat implementatie van dagboekmetingen als toevoeging of als vervanging van het diagnostisch proces haalbaar lijkt. Een aanbeveling is om te onderzoeken wat de rol van contact met de onderzoeker is in de aanvaardbaarheid van de dagboekmetingen. Sleutelwoorden: dagboekmetingen, aanvaardbaarheid, opleidingsniveau, geestelijke gezondheidszorg
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Hout, W.J.P.J. (Wiljo) van and Booij, S.H. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 12 May 2022 09:53 |
Last Modified: | 12 May 2022 09:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/450 |
Actions (login required)
View Item |