Javascript must be enabled for the correct page display

Op weg naar inclusiever onderwijs: Een medisch en sociaal perspectief

Kuiper, Ruerd (2024) Op weg naar inclusiever onderwijs: Een medisch en sociaal perspectief. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthese-R.-Kuiper-versie-22-dec-24.pdf

Download (456kB) | Preview

Abstract

In 2035 streeft Nederland naar het organiseren van inclusief onderwijs. Het uitgangspunt is dat alle leerlingen met en zonder een extra ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk samen onderwijs volgen op dezelfde school. Om de leerlingen zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen zijn verschillende aspecten van belang om in acht te nemen. Ten eerste is het nodig om goed inzicht te hebben in de populatie leerlingen. Dit onderzoek richt zich op de leerlingen binnen het speciaal basisonderwijs. Ten tweede is het van belang om de context van de leerling mee te nemen in het ondersteuningsaanbod. De sociale benadering richt zich op deze context van de leerling en past daarmee goed bij de uitgangspunten van inclusief onderwijs. Dit in tegenstelling tot de medische benadering, waar tot de invoering van passend onderwijs voornamelijk sprake van was. Bij deze benadering richt men met name op het niveau van de leerling. Tot slot is het van belang om te onderzoeken of, sinds de start passend onderwijs in 2014, er een verschuiving plaatsvindt vanuit de medische benadering naar een sociale. Op dit moment is er onvoldoende kennis voorhanden rondom de drie genoemde aspecten. Om hier in te voorzien zijn 100 ontwikkelingsperspectiefplannen geanalyseerd middels een codeboek. De populatie valt te omschrijven in de volgende hoofdkenmerken: leerproblemen, problemen met betrekking tot werkhouding, internaliserende gedragsproblematiek, externaliserende gedragsproblematiek en sociaal-emotionele problematiek. De leerlingpopulatie is voor het overgrote deel Friesland mannelijk, gemiddeld acht jaar oud en afkomstig uit Nederland. Bij de meerderheid van de leerlingen komen leerproblemen voor. Ook komen er veel motivatieproblemen voor. De ondersteuningsbehoefte van de leerlingen wordt met name vanuit de sociale benadering beschreven. Wat betreft de leerlingpopulatie heeft de afgelopen vijf jaar nagenoeg geen verandering plaatsgevonden. Daarentegen is er met name bij het vaststellen van de intelligentie en de doelen gericht op leren, de afgelopen vijf jaren een verschuiving zichtbaar van een medische- naar een sociale benadering. Tot slot worden de beperkingen van het onderzoek omschreven en worden er aanbevelingen voor de praktijk en theorie gedaan. Kernwoorden: Inclusief onderwijs, special basisonderwijs, medisch model, sociaal model, ondersteuningsbehoeften, populatiebeschrijving, ontwikkelingsperspectiefplannen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jan 2025 12:23
Last Modified: 14 Jan 2025 12:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4503

Actions (login required)

View Item View Item