Avezaat, Larissa (2024) "Dude, just say it! I'm autistic." Een kwalitatief onderzoek naar voorkeursbenaderingen bij autisme. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Thesis-definitiefLarissa-Venema-Avezaat05122024.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Er is een doorlopende discussie gaande binnen de autistische community en autismewetenschap over voorkeursbenaderingen bij autisme. Voorkeursbenaderingen geven aan hoe iemand verwijst naar diens autisme. Hier zijn met name twee voorkeuren van belang: ‘Persoon met autisme’ (Person-first language, PFL) of ‘Autistisch persoon’ (Identity-first language, IFL). In Nederland is de groepsvoorkeur PFL, behalve bij jongvolwassenen. Zij houden IFL aan of hebben geen voorkeur. Het is nog onbekend welke achterliggende redenen en ervaringen (thema’s) een rol spelen bij voorkeursbenaderingen. Inzicht hierin zorgt mogelijk voor begrip voor ervaringen, visies en behoeften van autistische personen. Dit kan respectvolle communicatie bevorderen. Daarom staat in dit onderzoek de volgende vraag centraal: Welke thema’s spelen een rol bij voorkeursbenaderingen van autistische studenten van de Rijksuniversiteit Groningen? Uit een kwalitatief literatuuronderzoek, een focusgroep met ervaringsdeskundigen en een interview met een autisme expert kwamen dertien thema’s naar voren, ingedeeld in 4 categorieën: Diversiteit (Autisme binnen de identiteit, Wat is autisme, Keuze voor ‘op het spectrum’, Visies rondom het syndroom van Asperger, Neurodivergent versus Allistisch), Acceptatie (Dehumanisatie bij autisme, Omgaan met stigma, Je plek in de samenleving), Zelfbeschikkingsrecht (Respect voor de persoonlijke voorkeur, Verbondenheid met de autistische community) en Inzicht (Accuraatheid, De context is belangrijk, Veranderingen in de tijd). Hieruit zijn aanbevelingen voor professionals, waaronder docenten, afgeleid. Concluderend is een voorkeursbenadering in de eerste plaats een persoonlijke autisme identiteitsuiting, die kan verschillen per context, diagnosetype en -leeftijd en kan veranderen door de tijd heen. Kernwoorden: Autisme, Identity-first language, Person-first language, Voorkeursbenaderingen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Batstra, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Jan 2025 10:27 |
Last Modified: | 16 Jan 2025 10:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4510 |
Actions (login required)
View Item |