Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van GraphoGame op de leesvaardigheid van kinderen in het primair onderwijs

Weggelaar, Elske (2024) De invloed van GraphoGame op de leesvaardigheid van kinderen in het primair onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-E.T.-Weggelaar-S4126386-definitief.pdf

Download (626kB) | Preview

Abstract

In deze studie is onderzocht welke invloed GraphoGame heeft op de leesvaardigheid van kinderen in het primair onderwijs in Nederland. De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is gemiddeld genomen gedaald in de afgelopen decennia. Een lagere leesvaardigheid gaat samen met minder goed zelfstandig participeren in de maatschappij. In deze studie is onderzocht hoe een app de leesvaardigheid op jonge leeftijd positief kan beïnvloeden. Centraal stond de onderzoeksvraag: Welke factoren spelen een rol bij de voortgang in GraphoGame? GraphoGame leert kinderen fonemen aan grafemen koppelen. Hiermee probeert GraphoGame bij te dragen aan de leesontwikkeling. Leesvaardigheid is gemeten middels de één-minuut-test (EMT) en een letterkennistest. Daarnaast zijn de volgende factoren, die mogelijk invloed hebben op de leesontwikkeling, gemeten bij de leerlingen: benoemsnelheid, fonemische kennis en vaardigheid en geslacht. Middels correlaties en regressieanalyses is gekeken in hoeverre de verschillende variabelen invloed hadden op de voortgang in GraphoGame. Opvallend was dat het hoogst behaalde level beter voorspeld kon worden dan het aantal gespeelde levels. Geconcludeerd kan worden dat de nameting van de EMT en de voormeting van benoemsnelheid het duidelijkste een rol spelen bij de voortgang in GraphoGame. Aangeraden wordt om GraphoGame verder te onderzoeken alvorens dit in de praktijk breed in te zetten. In vervolgonderzoek wordt aangeraden om meer verschillende variabelen mee te nemen, GraphoGame gedurende een langere periode in te zetten met meer meetmomenten en om een bredere steekproef te nemen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jan 2025 10:15
Last Modified: 17 Jan 2025 11:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4511

Actions (login required)

View Item View Item