Jeeninga, Inge (2025) Het Mediërende Effect van Verbondenheid op de Relatie Tussen Teacher Immediacy en Participatie van Studenten. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
I.JeeningaThesisS4704185.pdf Restricted to Repository staff only Download (375kB) |
Abstract
Met dit onderzoek is er getracht meer inzicht te vergaren in de dynamieken tussen docent en student. Er is onderzoek gedaan naar immediacy gedragingen van de docent, en hoe deze in verband staan met de verbondenheid tussen studenten en hoe zij participeren in de klas. De zelf-determinatietheorie is gebruikt om dit te verklaren, waarbij verwacht werd dat immediacy de behoefte aan verbondenheid van de studenten zou vervullen, welke vervolgens de motivatie, en daarmee de participatie zou verhogen. Dit is onderzocht door middel van een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek, waaraan 179 eerstejaarspsychologiestudenten hebben deelgenomen, en vragen hebben beantwoord over hun peer mentor en de dynamieken in de klas. De data-analyse is uitgevoerd door middel van de mediatie analyse PROCESS macro (Model 4) van Hayes (2013). Hier kwam uit dat de relatie tussen de variabelen immediacy en participatie volledig werd gemediëert door de variabele verbondenheid. Deze resultaten impliceren dat teacher immediacy een cruciale rol speelt in het stimuleren van een actieve leerhouding bij studenten en daarnaast benadrukken de resultaten dat effectieve begeleiding niet enkel ligt aan de directe relatie tussen mentor en student, maar ook aan hoe de mentor de onderlinge groepsdynamiek beïnvloedt. Onze resultaten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van trainingen voor peer mentoren en docenten in het algemeen. Een longitudinale studie zou deze resultaten nog verder uit kunnen breiden door causale relaties en de invloed van student immediacy vast te stellen. Trefwoorden: teacher immediacy, verbondenheid, motivatie, participatie, peer mentor
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Donofrio, S.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 22 Jan 2025 15:39 |
Last Modified: | 22 Jan 2025 15:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4527 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |