Weide, Meike van der (2025) Het effect van promotie van plantaardige voeding en masculiniteit op voedingskeuzes. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
BachelorthesisMeikevdWeideS4162587.pdf Restricted to Repository staff only Download (800kB) |
Abstract
Vanwege de grote impact van de vleesindustrie op het klimaat, is het van belang om onze vleesconsumptie te verminderen. Deze studie kijkt daarom naar het effect van het promoten van plantaardige voeding op de intentie van mensen tot plantaardige voedingskeuzes. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen promotie door een topsporter of een niet-topsporter. Tevens is er gekeken naar de relatie tussen masculiniteit en intentie tot plantaardige voedingskeuzes. Er is een between-subjects experimenteel design gebruikt met drie mogelijke condities (N = 116, nman = 43, nvrouw = 74, leeftijd: M = 35.41 jaar, SD = 16.95). De promotie vond plaats door middel van een korte tekst in een vragenlijst. Vervolgens beantwoordden respondenten vragen over hun intentie tot het consumeren van plantaardige voeding. Er is geen ondersteuning gevonden voor het idee dat promotie van plantaardige voeding, ongeacht of deze wordt gedaan door een topsporter of niet, effect heeft op de intentie tot plantaardige voedingskeuzes. Wel is er een verband gevonden tussen masculiniteit en de intentie tot plantaardige voedingskeuzes. Hier kunnen campagnes voor plantaardige voeding op inspelen door cijfers, afbeeldingen of begrippen te gebruiken die met kracht te maken hebben. Masculiene mensen worden dan mogelijk sneller beïnvloed. Trefwoorden: promotie, plantaardige voeding, topsporters, masculiniteit
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Schuls, M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 28 Jan 2025 08:36 |
Last Modified: | 28 Jan 2025 08:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4544 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |