Esselbrugge, Noa (2025) Het Mediërende Effect van Motivatie op het Verband Tussen Immediacy en Academisch Risico Nemen in de Relatie Tussen Student en Studentmentor. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
Final-thesis-Noa-Esselbrugge-S4665996.pdf Download (277kB) | Preview |
Abstract
Academisch risico nemen is een belangrijk onderdeel van het leerproces, waardoor het van belang is om na te gaan wat voorafgaat aan deze gedragingen. Om deze reden is in deze studie de relatie tussen motivatie, immediacy en academisch risico nemen onderzocht in de context van student en studentmentor relaties. Hierbij werd de verwachting gesteld dat motivatie een mediërende rol heeft in de relatie tussen immediacy en academisch risico nemen. Een online vragenlijst over de ervaren mate van immediacy, academisch risicovol gedrag en motivatie werd door 179 eerstejaars psychologiestudenten van de Rijksuniversiteit Groningen ingevuld. Hierbij werd de studenten gevraagd te denken aan hun eigen studentmentor van een eerstejaars psychologie vak. Er werd een lineaire regressieanalyse en een mediatieanalyse uitgevoerd over de verkregen data. Uit de resultaten bleek dat er inderdaad een significante positieve relatie is tussen immediacy en academisch risico nemen. Daarbij is er vastgesteld dat motivatie deze relatie medieert. Specifieker is er sprake van een partiële mediatie tussen de variabelen. Als laatste is gebleken dat de relatie tussen immediacy en academisch risico nemen groter is dan de invloed die motivatie heeft op de mate van academisch risico nemen. Deze uitkomsten kunnen in overweging genomen worden bij de training en selectie van studentmentoren in de toekomst.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Donofrio, S.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 28 Jan 2025 08:47 |
Last Modified: | 28 Jan 2025 08:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4548 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |