Javascript must be enabled for the correct page display

Het Mediërende Effect van Liking op de Relatie Tussen Similarity en Academische Motivatie van Studenten

Kenter, Tamar (2025) Het Mediërende Effect van Liking op de Relatie Tussen Similarity en Academische Motivatie van Studenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelor-Thesis-TC-Kenter-S4800400.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (435kB)

Abstract

Dit onderzoek heeft getoetst in hoeverre waargenomen gelijkheid, similarity, tussen studenten en studentmentoren zorgt voor een toename in liking en of dit op zijn beurt weer zorgt voor een toename in academische motivatie. Door het combineren van de homophily theory, de similarity-attraction theory en de zelf-determinatietheorie (SDT) is dit verband onderzocht door middel van zelfrapportage. Hierbij werd verondersteld dat similarity een positief effect heeft op academische motivatie, en dat liking een bemiddelend effect heeft op de relatie tussen similarity en academische motivatie. 179 eerstejaars psychologiestudenten van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een vragenlijst ingevuld over hun studentmentoren. Er is een mediatieanalyse uitgevoerd over de verkregen data, waaruit bleek dat er wel een positief verband tussen similarity en liking bestaat, al is dit verband zwak. Er is daarentegen wel sprake van volledige mediatie als het gaat om het bemiddelende effect van liking op de relatie tussen similarity en academische motivatie. De resultaten bieden nieuwe inzichten voor motivationele onderzoeken in educatieve contexten. Uitkomsten kunnen van nut zijn bij het opleiden van studentmentoren op onderwijsinstellingen, door de focus te leggen op het ontwikkelen van ondersteunende, sociale relaties met de studenten. Trefwoorden: student, studentmentor, similarity, liking, academische motivatie

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Donofrio, S.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 29 Jan 2025 10:14
Last Modified: 29 Jan 2025 10:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4562

Actions (login required)

View Item View Item