Javascript must be enabled for the correct page display

Het Delen van Creatieve Ideeën: De Rol van Gender en de Invloed van Waargenomen Steun van een Leidinggevende

Glazenburg, Esmee (2025) Het Delen van Creatieve Ideeën: De Rol van Gender en de Invloed van Waargenomen Steun van een Leidinggevende. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
20250121BachelorScriptieEsmeeGlazenburgS4083067Finalversion.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (352kB)

Abstract

Het huidige onderzoek richt zich op het verband tussen gender en het delen van creatieve ideeën op de werkvloer en waargenomen steun van een leidinggevende als moderator op deze relatie. Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag is er een survey-onderzoek uitgevoerd, met in totaal 183 participanten. De data is geanalyseerd middels twee regressieanalyses. In tegenstelling tot de vooropgestelde hypotheses is er geen positieve relatie gevonden tussen gender en het delen van creatieve ideeën (B = .06, p = .54). Verder is er ook geen interactie-effect gevonden van steun van een leidinggevende op de relatie tussen gender en het delen van creatieve ideeën (B =.09, p =.653). Waargenomen steun bleek daarentegen negatief te correleren met het delen van creatieve ideeën (B = -.17, p = .003). Deze bevinding wijkt af van eerdere literatuur die doorgaans een positief effect van leidinggevende steun op creatief gedrag rapporteert. De negatieve correlatie roept vragen op over de manier waarop steun wordt gemeten, en benadrukt de noodzaak om meetinstrumenten te verbeteren en verder te verfijnen. Een suggestie voor vervolgonderzoek is het uitvoeren van een experiment met betere meetinstrumenten om het verband tussen steun van een leidinggevende en het delen van creatieve ideeën beter te begrijpen en de impact van gender op het delen van creatieve ideeën te onderzoeken. Trefwoorden: Creativiteit, gender, steun van een leidinggevende, delen van ideeën.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rietzschel, E.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 31 Jan 2025 15:05
Last Modified: 31 Jan 2025 15:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4577

Actions (login required)

View Item View Item