Schoemaker, Bonny (2025) Samenhang tussen Gezondheidsgedrag en de Stabiliteit van Aandacht bij Studenten met ADHD-Symptomen. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
Masterthese-B.-Schoemaker-S4236378-20-1-2025.pdf Restricted to Repository staff only Download (513kB) |
Abstract
Met dit onderzoek is de relatie tussen gezondheidsgedrag en aandachtstabiliteit bij studenten met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)-symptomen onderzocht. De 76 deelnemers werden geselecteerd op basis van aandachtsscores op de Conners’ Adult ADHD Rating Scale (CAARS) (range gezond=2.00-25.00, range minder gezond= 5.00-27.00). Na datacorrectie bleven 55 deelnemers over (dertien mannen, 41 vrouwen, één non-binair), die via median-split in groepen verdeeld werden op basis van de score op de Healthy Life Scale for University Students (HLSUS) (gezond [HLSUS score>134, gemiddelde leeftijd=18.89, n=27, waarvan zeven mannen, negentien vrouwen en één non-binaire deelnemer], minder gezond [HLSUS score≤134, gemiddelde leeftijd=19.86, n=28, waarvan zes mannen en 22 vrouwen]). Na de screening volgde een baselinemeting van de Everyday Life Attention Scale (ELAS) (‘Activiteit’ [gezond: M±SD=60.85±13.77, minder gezond: M±SD=57.48±15.50], ‘Gesprek’ [gezond: M±SD=58.36±14.58, minder gezond: M±SD=53.89±16.75], ‘Opdracht’ [gezond: M±SD=50.50±13.27, minder gezond: M±SD=46.86±15.62] en ‘Lezen’ [gezond: M±SD=57.38±18.41, minder gezond: M±SD=49.69±18.15]) en de Healthy Life Scale for University Students (HLSUS [gezond: M±SD=143.11±6.76, minder gezond M±SD=123.54±9.21]). Vier wekelijkse metingen zijn hierna uitgevoerd ter validatie van de groepen (wHLSUS [gezond: M±SD=33.04±4.12, minder gezond: M±SD=27.43±5.93]) en voor de stabiliteit van aandacht (wELAS: ‘Activiteit’ [gezond: M±SD=1.69±9.34, minder gezond: M±SD=5.41±8.38], ‘Gesprek’ [gezond: M±SD=1.86±9.13, minder gezond: M±SD=.11±9.64], ‘Opdracht’ [gezond: M±SD=-1.70±14.90, minder gezond: M±SD=-2.27±10.31], ‘Lezen’ [gezond: M±SD=.15±16.02, minder gezond: M±SD=-.02±11.67]). De resultaten toonden dat studenten met gezondere levensstijlkeuzes daadwerkelijk gezonder leefden (F(1)=16.29, p=<.001, η²p=.24). Echter, deze groep had geen hogere aandachtscapaciteit (‘Lezen’: F(1)=2.43, p=.13, η²=.04; ‘Activiteit’: F(1)=.73, p=.40, η²=.01; ‘Gesprek’: F(1)=1.11, p=.30, η²=.02; ‘Opdracht’: F(1)=.86, p=.36, η²=.02) en geen stabielere aandacht in het dagelijks leven (‘Lezen’: U=354, p=.69, r=-.05; ‘Opdracht’: U=330, p=.42, r=-.11; ‘Gesprek’: U=332, p=.44, r=-.10; ‘Activiteit’: U=290, p=.20, r=-.17). Bij controle voor ADHD-symptomen hadden gezondere studenten geen hogere aandachtscapaciteit dan minder gezonde studenten (‘Lezen’: F(1)=1.08, p=.30, η²p=.02; ‘Activiteit’: F(1)=.39, p=.54, η²p=.01; ‘Gesprek’: F(1)=.38, p=.54 η²p=.01; ‘Opdracht’: F(1)=.54, p=.47, η²p=.01). ADHD-symptomen hebben hierbij een significante rol in het verklaren van de variantie tussen de groepen bij ‘Lezen’ (F(1)=7.19, p=.01, η²p=.12) en ‘Gesprek’ (F(1)=4.36, p=.04, η²p=.08), maar niet bij ‘Activiteit’ (F(1)=.97), p=.33, η²p=.02) en ‘Opdracht’(F(1)=.66), p=.42, η²p=.01). Bij het controleren voor ADHD-sympyomen was er ook geen verschil tussen gezondere en minder gezonde studenten wat aandachtstabiliteit betreft (‘Lezen’: Wald(1)=.005, p=.94; ‘Opdracht’: Wald(1)=.23, p=.63; ‘Gesprek’: Wald(1)=.04, p=.53; ‘Activiteit’: Wald(1)=2.04, p=.15). Dit onderzoek levert weinig bewijs voor een verband tussen aandacht en gezondheidsgedrag en leveren enkel voorlopig bewijs voor een invloed van ADHD-symptomen op de aandacht bij ‘Lezen’ en ‘Gesprek’ bij universitaire studenten, maar niet bij ‘Opdracht’ en ‘Activiteit’. Toekomstig onderzoek kan gebruik maken van objectieve aandachtstesten, langere tijdsintervallen (tussen de herhaalde metingen) en een grotere steekproef. Kernwoorden: aandachtsstabiliteit, gezondheidsgedrag, ADHD-symptomen, studenten
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Fuermaier, A.B.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 06 Feb 2025 12:54 |
Last Modified: | 06 Feb 2025 12:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4595 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |