Coenen, Lotte (2025) De Mediërende Rol van Emotieregulatie in de Relatie tussen Dichotomie van Controle en Eudaimonia bij Student-Atleten. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
ThesisLotteCoenen.pdf Restricted to Repository staff only Download (305kB) |
Abstract
Abstract Dit onderzoek richt zich op de rol van emotieregulatie in de relatie tussen dichotomie van controle en eudaimonia bij student-atleten. Student-atleten worden vaak geconfronteerd met de uitdaging van het combineren van hun sportieve en academische verplichtingen, wat invloed kan hebben op hun psychologisch welzijn, in de stoïcijnse filosofie aangeduid als eudaimonia. De dichotomie van controle, eveneens afkomstig uit de stoïcijnse filosofie, stelt dat individuen zich moeten richten op wat zij kunnen beheersen en loslaten wat buiten hun macht ligt. Er wordt verondersteld en getoetst dat er een verband bestaat tussen de dichotomie van controle en eudaimonia, met emotieregulatie als mediator waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen cognitieve herwaardering en expressieve onderdrukking. Deelnemers aan dit onderzoek waren 386 student-atleten tussen de 17 en 62 jaar oud (74.1% vrouw, 25.6% man). De resultaten tonen een significante relatie tussen de dichotomie van controle en eudaimonia, evenals tussen beide vormen van emotieregulatie en eudaimonia. De mediatie via cognitieve herwaardering was significant, terwijl de mediatie via expressieve onderdrukking niet significant was. Deze bevindingen suggereren dat cognitieve herwaardering een belangrijke schakel kan zijn in de relatie tussen de dichotomie van controle en eudaimonia, wat de relevantie benadrukt van emotieregulatie in het bevorderen van psychologisch welzijn bij student-atleten. Trefwoorden: Student-atleten, eudaimonia, dichotomie van controle, emotieregulatie, stoïcisme, mediatieanalyse
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Yperen, N. van |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 06 Feb 2025 15:34 |
Last Modified: | 06 Feb 2025 15:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4603 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |