Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie van Leesgerelateerde Cognitieve Vaardigheden met de Gameprogressie en Toepasbaarheid van Graphogame in het (Speciaal) Basisonderwijs

Crediet, Renate (2025) De Relatie van Leesgerelateerde Cognitieve Vaardigheden met de Gameprogressie en Toepasbaarheid van Graphogame in het (Speciaal) Basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisOrthopedagogiekCredietS4551044.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (434kB)

Abstract

In het speciaal basisonderwijs (sbo) is de leesvaardigheid sterk afgenomen in vergelijking met het reguliere basisonderwijs, maar er is weinig onderzoek gedaan naar de leesontwikkeling binnen het sbo en manieren om deze te verbeteren. Een mogelijke oplossing is Graphogame (GG). Dit is een geautomatiseerde, digitale trainingsmethode die zich richt op leesgerelateerde vaardigheden van beginnende lezers. Hoewel er al onderzoek is uitgevoerd naar GG onder kinderen in het reguliere basisonderwijs, ontbreekt dergelijk onderzoek voor het sbo. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre leesgerelateerde en cognitieve vaardigheden van leerlingen uit het (speciaal) basisonderwijs onderscheidende factoren zijn voor de voortgang in Graphogame. Daarnaast is onderzocht in hoeverre Graphogame aansluit bij de vaardigheden en kenmerken van de leerlingenpopulatie in het sbo. Bij 29 leerlingen uit groep 3 en 4 van het sbo zijn de Continu Benoemen & Woorden Lezen (meet de benoemsnelheid), de Eén-Minuut-Test, de Klepel-R (meten de technische woordleesvaardigheid) en de Fonologische Analyse Test (meet de fonemische analysevaardigheid) afgenomen. Er werd ook gebruikgemaakt van bestaande data uit het reguliere onderwijs. Daarnaast is de implementatie van Graphogame voorbereid bij een sbo school. Het blijkt dat fonemisch bewustzijn en benoemvaardigheden significant samenhangen in groep 3 van het sbo, terwijl deze relatie in groep 4 niet significant is. Sbo-leerlingen scoren lager op fonologische en leesvaardigheidstaken in vergelijking met leerlingen uit het reguliere onderwijs. Het wordt aanbevolen om Graphogame in te zetten binnen het sbo en verder onderzoek te doen naar de effectiviteit van GG in zowel het regulier als speciaal basisonderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Feb 2025 12:04
Last Modified: 07 Feb 2025 12:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4614

Actions (login required)

View Item View Item