Knapper, Jeanet (2025) Rituelen in de realiteit: Een onderzoek naar speelruimte rond geleefde religie in residentiele jeugdzorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Rituelen-in-de-realiteit.-Masterthesis-Knapper.pdf Restricted to Repository staff only Download (630kB) |
Abstract
Hoewel vrijheid van godsdienst en levensovertuiging een fundamenteel mensenrecht is, blijkt dit in de praktijk van residentiële jeugdzorg vaak onvoldoende te worden belicht. Dit kan negatieve effecten hebben op het welzijn en de identiteitsontwikkeling van jongeren. Dit onderzoek richt zich op het concept geleefde religie (McGuire, 2008) in de context van residentiële jeugdzorg. Geleefde religie biedt de mogelijkheid om op een meer fluïde en dynamische wijze te kijken naar religieuze overtuigingen en praktische integratie van religie. Hierdoor is geleefde religie een bruikbaar concept om de diverse en contextuele behoeften van jongeren in residentiële zorg te begrijpen. Er is onderzocht hoe professionals beter kunnen inspelen op de religieuze en zingevingsbehoeften van jongeren. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: hoe kunnen professionals in residentiële jeugdzorg inspelen op geleefde religie bij jongeren? Dit empirisch kwalitatief onderzoek is uitgevoerd op de behandelgroepen Hector Treub & De Balder, onderdeel van residentiele jeugdzorg van Jeugdhulp Friesland. De resultaten laten zien dat jongeren een dynamische benadering van religie en zingeving hanteren, waarbij sociale contexten en persoonlijke ervaringen leidend zijn. Zowel uit de literatuur als de onderzoeksgegevens komt het belang van het bevorderen van autonomie van jongeren naar voren. Het creëren van een veilig leefklimaat en de aandacht voor netwerkgerichte zorg dragen bij aan de inhoudelijke effectiviteit van residentiele jeugdzorg. Hierin spelen vaardigheden en competenties van professionals een centrale rol. Het op juiste wijze inspelen op geleefde religie van jongeren binnen residentiele jeugdzorg vraagt om een integrale, op maat gemaakte benadering.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Feb 2025 10:38 |
Last Modified: | 11 Feb 2025 10:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4628 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |