Javascript must be enabled for the correct page display

Het empoweren van professionals in de residentiële zorg bij het voeren van zingevende gesprekken

Bal, T.A. (2025) Het empoweren van professionals in de residentiële zorg bij het voeren van zingevende gesprekken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-T.A.-Bal-S4081569-pdf.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (631kB)

Abstract

Binnen de zorgsector is er steeds meer aandacht voor zingeving, omdat het bijdraagt aan een gezonder en langer leven. Voor professionals in de residentiële zorg is het belangrijk om aandacht te besteden aan zingevingsvragen bij jongeren. Doordat zij vaak het eerste aanspreekpunt zijn, spelen zij een cruciale rol in het bespreekbaar maken en integreren van zingeving in de zorgpraktijk. Het is daarom belangrijk dat zij zingevingsvragen kunnen herkennen en hier op een passende manier mee omgaan, zonder dit als een extra belasting te ervaren. Uit literatuur blijkt echter dat veel professionals in de praktijk onzeker zijn over wat zingeving precies inhoudt en hoe zij dit in hun werk kunnen toepassen. Dit onderzoek richtte zich daarom op de ervaringen van professionals in de residentiële zorg bij het bespreken van verschillende aspecten van zingeving met jongeren. Hierbij is gekeken hoe deze ervaringen te begrijpen zijn in relatie tot de verschillende lagen van zingeving. Dit is onderzocht door middel van kwalitatief onderzoek, waarbij diepte-interviews met drie professionals zijn afgenomen en vooraf een spel is gebruikt om de interacties tussen de deelnemers te observeren. Uit de ervaringen van de respondenten blijkt dat zij voornamelijk te maken hebben met de alledaagse zingeving van jongeren. Wanneer de professionals in hun eigen leven meer bezig zijn met de diepere levensvragen zullen zij deze vragen eerder bij jongeren herkennen en daar aandacht aan besteden. Het begeleiden en verkennen van zingevingsvragen bij jongeren komt echter vaak niet aan bod.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Feb 2025 14:48
Last Modified: 11 Feb 2025 14:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4629

Actions (login required)

View Item View Item