Velthuis, Daphne (2022) De Invloed van Argument Sterkte en Informatie Focus op de mate van Overtuiging met als moderatoren Groepsidentiteit en “Need for Cognition”. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
eindversie bachelorthesis.pdf Download (314kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek focust zich op sociale invloed. De onafhankelijke variabelen die aanbod komen zijn argument sterkte en informatie focus. De afhankelijke variabele richt zich op de mate dat iemand overtuigd raakt op basis van de gegeven informatie afkomstig van deze verschillende factoren. Er wordt bovendien onderzocht of de variabelen “need for cognition” en de mate van groepsidentificatie zorgen voor een verandering in het effect tussen de onafhankelijke en afhankelijke variabele. Het gaat om een experiment, die gebaseerd is op een onlinestudie bestaande uit taken en vragenlijsten. De analyse is doormiddel van een tweeweg ANCOVA geanalyseerd. Uit het onderzoek is gebleken dat geen significant effect is gevonden van argument sterkte op de mate van overtuiging, hetzelfde geld voor het effect van informatie focus op de mate van overtuiging. Bovendien is er geen verschileffect gevonden tussen de levels van informatie focus ten opzichte van overtuigd raken, wanneer er gekeken wordt naar “need for cognition”. Hetzelfde geld voor groepsidentificatie als moderator, er is geen verschil gevonden tussen de levels van argument sterkte en de mate van overtuiging als groepsidentificatie in overweging wordt genomen. In dit onderzoek wordt aan het einde nog ingegaan op eventueel vervolgonderzoek betreffende de relatie van groepsidentiteit op de mate van overtuiging. Daarnaast wordt er nog een drieweg interactie besproken tussen informatiefocus, argument sterkte en groepsidentificatie. Trefwoorden: argumentsterke, informatie focus, need for cognition, groepsidentificatie, overtuigingskracht, 2-ANCOVA
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Spears, R. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Applied Social Psychology (ASP) [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 18 May 2022 08:36 |
Last Modified: | 18 May 2022 08:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/463 |
Actions (login required)
View Item |