Arnold, Inger (2025) De impact van psychiatrische assistentiehonden op de kwaliteit van leven bij jongeren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-psychiatrische-assistentiehonden---Inger-Arnold.pdf Download (963kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op het effect van psychiatrische assistentiehonden op de kwaliteit van leven van jongeren met psychische klachten in Nederland, gedurende een periode van zes maanden. Negen jongeren, tussen de 16 en 30 jaar oud, vullen om de twee weken gedurende zes maanden een vragenlijst in. De vragenlijst bestaat uit tien gesloten vragen over kwaliteit van leven, twee open vragen over samenwerking met de assistentiehond en één geschaalde vraag over activiteiten die deelnemers in de afgelopen twee weken hebben ondernomen. De kwantitatieve gegevens over kwaliteit van leven zijn geanalyseerd met SPSS, terwijl gegevens over samenwerking en activiteiten kwalitatief zijn geanalyseerd. De resultaten laten een significante verbetering zien in de kwaliteit van leven van deelnemers. Volgens de jongeren is de samenwerking met hun assistentiehonden cruciaal voor verminderen van stress en door het bevorderen van een sterke emotionele band zijn de assistentiehonden beter in staat de eigenaar aan te voelen en te ondersteunen. Er zijn echter ook uitdagingen gesignaleerd, zoals puberteit/loopsheid, wat soms leidt tot ongewenst gedrag van de assistentiehonden. Uit de analyse van activiteiten blijkt dat sommige activiteiten in de loop van zes maanden steeds vaker zijn ondernomen door deelnemers, zoals reizen met het openbaar vervoer. Samenvattend toont dit onderzoek aan dat de aanwezigheid van een psychiatrische assistentiehond een positief effect kan hebben op de kwaliteit van leven van jongeren, waarbij de samenwerking tussen assistentiehond en eigenaar van belang lijkt te zijn. Ook kan de assistentiehond een belangrijke rol spelen in dagelijkse participatie in de maatschappij.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Feb 2025 15:00 |
Last Modified: | 11 Feb 2025 15:00 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4633 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |