Javascript must be enabled for the correct page display

Zelfontwikkeling bij autistische mensen: behandeling van bijkomende psychische problemen middels begeleiding van ontwikkeling in zelfbewustzijn.

Zwarteveen, Wouter (2025) Zelfontwikkeling bij autistische mensen: behandeling van bijkomende psychische problemen middels begeleiding van ontwikkeling in zelfbewustzijn. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Wouter-Zwarteveen-s1563351.pdf

Download (691kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Zelfbewustzijn is een belangrijke pijler die mensen met autisme kan ondersteunen bij het omgaan met hun autisme. Je ware zelf kennen wordt door mensen met autisme gezien als voorwaarde voor welzijn. Methode: Dit onderzoek richt zich op de vraag welke onderdelen van de SRIS-SF en de KGAI-3 het beste aansluiten bij de ervaringen, behoeften en conceptualisaties van mensen met autisme. Dit sluit aan bij de bredere vraag hoe zelfbewustzijn kan worden gestimuleerd binnen een interventie en vervolgens op een passende manier gemeten kan worden. Het betreft een participatief onderzoek waarbij de vragenlijsten zijn voorgelegd aan leden van een programmacommissie. Uit de thematische analyse komen drie hoofdthema’s naar voren: 1) Inhoudelijke geschiktheid en kwaliteit; 2) Algemene gebruiksvriendelijkheid en 3) Taal en formulering. Deze uitkomsten zijn gedeeld tijdens een online paneldiscussie om aanvullende vragen te stellen over het geleverde commentaar. Resultaten: De SRIS-SF is positiever beoordeeld dan de KGAI-3, maar bij beide vragenlijsten werden items regelmatig omschreven als (te) ‘vaag’ en/of ‘filosofisch’. Er is een wisselend beeld over welke items passend worden geacht voor mensen met autisme en/of het beoogde construct. Discussie: Een goede balans in zelfbewustzijn lijkt van belang voor welzijn. Op basis van de onderzoeksresultaten kunnen items worden aangepast, verwijderd of toegevoegd. Daarnaast kunnen de instructies worden herschreven om bepaalde termen te verduidelijken. Het uiteindelijke doel om een geschikt meetinstrument te creëren, kan worden bereikt door de voorgestelde aanpassingen door te voeren en verder te onderzoeken of deze veranderingen voldoende en effectief zijn. Trefwoorden: Autisme, Welzijn, Zelfbewustzijn, Zelfkennis, Identiteitsontwikkeling, Zelfacceptatie, SRIS-SF, KGAI-3, Thematische Analyse, Participatief Onderzoek

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 14 Feb 2025 07:40
Last Modified: 14 Feb 2025 07:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4646

Actions (login required)

View Item View Item