Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteitsontwikkeling bij autisme: stimulering van zelfacceptatie & compassie

Borst, Isa (2025) Identiteitsontwikkeling bij autisme: stimulering van zelfacceptatie & compassie. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
IBorstMastertheseS4297466.pdf

Download (662kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Zelfacceptatie betreft een neutrale houding naar jezelf en het accepteren van zowel jouw positieve als negatieve kanten. Zelfcompassie is vergelijkbaar in definitie, maar voegt het begrip ‘menselijkheid’ toe, het besef dat iedereen fouten maakt. Methode: In het huidige onderzoek wordt onderzocht of meetinstrumenten die zelfacceptatie en zelfcompassie meten ook bruikbaar zijn binnen de doelgroep mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Hierbij zijn in ronde 1 de Psychological Well-being scale, de SelfCompassion scale en de Kernis-Goldman Authenticity Inventory voorgelegd aan deelnemers van een programmacommissie bestaande uit mensen met ASS, behandelaren en naasten. De feedback die is ontvangen op deze lijsten is thematisch geanalyseerd op volledigheid, inhoud en taalgebruik om een advies te geven over de bruikbaarheid in deze doelgroep. Voorlopige resultaten zijn vervolgens in ronde 2 aan de commissie gepresenteerd, waardoor opnieuw feedback en discussie aangemoedigd werden voor zowel de deelnemers uit ronde 1 (membercheck) als overige mensen uit de gehele commissie (aanvullend klankbord). Resultaten: Het blijkt dat items waarin de persoon zelf zich dient te vergelijken met andere mensen, niet als wenselijk worden ervaren. Daarnaast kwam uit de feedback naar voren dat de focus van meetinstrumenten voor zelfacceptatie moet liggen op eigen inschatting en tevredenheid, om zo de waarde als zelfregistratie instrument behorend bij een interventie te optimaliseren. Discussie: Op basis van de feedback lijken zowel de PWS, SCS als de KGAI niet voldoende aan te sluiten. Er kan gekozen worden om inhoudelijke onderdelen van de lijsten te gebruiken, gericht op eigen inschatting van zelfacceptatie. Hierbij is het belangrijk om items toe te voegen die specifieke voorbeelden en de context van situaties meenemen in de vraagstelling.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 14 Feb 2025 07:32
Last Modified: 14 Feb 2025 07:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4647

Actions (login required)

View Item View Item