Andringa, Joselien (2025) Kunstmatige Intelligentie in het Creatieve Domein: Een Verkenning van Angst voor Kunstmatige Intelligentie en Waardering van Figuratieve Kunstwerken. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
PSB3A-BT15BachelorThese-KunstmatigeIntelligentieinCreatieveDomeinJoselien-Andringa.pdf Restricted to Repository staff only Download (648kB) |
Abstract
Artificial Intelligence (AI) heeft zich in een rap tempo ontwikkeld en is een steeds grotere rol gaan spelen in het dagelijks leven van mensen. Deze opkomst gaat gepaard met groeiende angst voor deze ontwikkelingen. AI betreedt dan ook domeinen die als ‘exclusief menselijk’ worden beschouwd, zoals kunst. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen twee vormen van kunst: door mens gemaakte kunst of door computer-gegenereerde (CG) kunst. Onderzoek toonde aan dat mensen minder schoonheid en emotionaliteit toeschrijven aan CG-kunstwerken dan aan mens gemaakte kunstwerken. Verder blijkt uit onderzoek dat het bekijken van het creatieproces van kunst invloed kan hebben op hoe ze deze beoordelen. Daarnaast wijzen onderzoeken uit dat angst een rol kan spelen in hoe mensen AI evalueren. Als aanvulling op bestaande literatuur wordt in dit onderzoek gekeken naar hoe informatie over het creatieproces in de kunst deelnemers hun ervaring van schoonheid van figuratieve kunstwerken beïnvloedt, en welke rol angst voor AI speelt in deze relatie. Hierbij worden door mens gemaakte kunstwerken vergeleken met CG-kunstwerken. Uit de resultaten, verkregen middels een enquête (N = 111), blijkt dat angst voor AI significant varieert tussen leeftijdsgroepen. Er bleek dat jongere deelnemers minder bang waren voor AI dan oudere deelnemers. Er werd aangetoond dat informatie over het creatieproces, angst voor AI, en hun interactie geen significante invloed hadden op de ervaren schoonheid van de kunstwerken. Wel werden door mens gemaakte kunstwerken als significant mooier beoordeeld na het bekijken van het creatieproces met CG-kunst. Toekomstig onderzoek, zoals een replicatiestudie, is nodig om de gevonden resultaten een passend theoretisch kader te geven, en gezien de snelle vooruitgang van AI en de impact ervan op de samenleving.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 18 Feb 2025 08:20 |
Last Modified: | 18 Feb 2025 08:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4648 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |