Javascript must be enabled for the correct page display

Aansluiting van Subjectieve Autisme Ervaringen bij Temperament Vragenlijsten: een Kwalitatief Onderzoek

Blauw, R. (2025) Aansluiting van Subjectieve Autisme Ervaringen bij Temperament Vragenlijsten: een Kwalitatief Onderzoek. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Aansluiting-van-Subjectieve-Autisme-Ervaringen-bij-Temperament-Vragenlijsteneen-Kwalitatief-OnderzoekRBlauwS4750861.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is een heterogene diagnose uit de DSM-5. Temperament kan een belangrijke oorzaak zijn van deze heterogeniteit. Enkele theorieën stellen dat temperament de aangeboren eigenschappen in de persoonlijkheid betreft. Deze biologische aard maakt ook dat verandering op deze vlakken beperkt is. Ter bevordering van de gepersonaliseerde behandeling van mensen met ASS is er voor gekozen om temperament toe te passen als een factor op basis waarvan persoonlijke, idiosyncratisch bepaalde interventie doelen geselecteerd kunnen worden. Deelnemers van de Academische Werkplaats Autisme (AWA) zijn gevraagd de items uit twee temperament vragenlijsten te beoordelen. Items zijn beoordeeld op constructconvergentie en -divergentie tussen temperamentkenmerken en autismekenmerken. Vragenlijsten zijn opgestuurd met instructies voor de beoordeling van de inhoud en vorm. Feedback is thematisch geanalyseerd, teruggekoppeld aan de AWA en vervolgens samengesteld in een advies. Feedback op de Temperament and Character Inventory en de Adult Temperament Questionnaire—van totaal zes deelnemers—heeft thema’s zoals syntax, semantiek en aansluitende taalkundige aspecten naar voren gebracht. Minder prominente thema’s betreft antwoordopties, contentvaliditeit, aansluiting met ASS en algemene feedback. TCI subfactoren ‘Onzekerheidsangst’ en ‘Verlegenheid’ zijn constructconvergent met ASS kenmerken, terwijl ‘Extravergantie’ en ‘Sentimentaliteit’ constructdivergent zijn beoordeeld. Advies voor vervolg onderzoekers is om inzichten uit het huidige onderzoek toe te passen om subschalen van de VTCI en TCI-R te selecteren en maken tot een gespecialiseerde vragenlijst. Daarnaast kunnen andere, aanvullende ‘big five’ persoonlijkheidsvragenlijsten conceptueel aanvullende aspecten bieden die temperament missen, waaronder aangeleerde aspecten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 18 Feb 2025 08:26
Last Modified: 18 Feb 2025 08:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4649

Actions (login required)

View Item View Item