Javascript must be enabled for the correct page display

'Iedereen hoort erbij!': Spelinteracties tussen kinderen met en zonder beperking in inclusieve kleuterklassen

Vriesema, Irma (2022) 'Iedereen hoort erbij!': Spelinteracties tussen kinderen met en zonder beperking in inclusieve kleuterklassen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_IrmaVriesema.pdf

Download (581kB) | Preview

Abstract

Het doel van huidig onderzoek was het in kaart brengen van de verandering in de sociale interacties van kinderen met en zonder beperking in het reguliere basisonderwijs tijdens de door de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde interventie ‘Iedereen hoort erbij!’. Deze interventie is gebaseerd op de Contact Theory van Allport (1954) van waaruit wordt verondersteld dat interpersoonlijk contact een belangrijke voorwaarde is voor sociale participatie. De data die gebruikt is in huidig onderzoek is verzameld door middel van een quasi-experimenteel onderzoeksdesign. Aan de interventie hebben in totaal 25 klassen deelgenomen, waarvan in huidig onderzoek twee klassen zijn geobserveerd. Het betreft vier groepen van vier leerlingen uit twee klassen 1, 2 of 3 van het reguliere basisonderwijs, waarvan in twee van de vier groepen een leerling met een visuele, auditieve of verstandelijke beperking zit. In de vorm van een observationeel interventieonderzoek zijn in huidig onderzoek de proporties pro-sociaal en leidend gedrag in de sociale interactie tussen leerlingen in kaart gebracht tijdens coöperatieve leeractiviteiten. Daarnaast is het verband onderzocht tussen sociale vaardigheden en de proporties pro-sociaal en leidend gedrag. Uit de resultaten blijkt er geen significante verandering te zijn in pro-sociaal en leidend gedrag tijdens de interventie ‘Iedereen hoort erbij!’. Daarnaast blijkt er geen significant verband te zijn tussen sociale vaardigheden en de proporties pro-sociaal gedrag. Tot slot blijkt er een significant lineair verband te zijn tussen sociale vaardigheden en de proportie leidend gedrag. De beperkingen van huidig onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek staan beschreven in de discussie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 May 2022 10:21
Last Modified: 18 May 2022 10:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/465

Actions (login required)

View Item View Item