Agema, Ymke (2025) Emotionele Intensiteit Ervaring van Muziek en Kunst in Tijden van AI. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
BachelorThese-Y.F.-Agema.pdf Restricted to Repository staff only Download (307kB) |
Abstract
Dit onderzoek bestudeerde of het laten zien van een creatieproces video van kunst, ofwel door mensen gemaakt ofwel door AI, invloed had op hoe luisteraars en kijkers van muziek en visuele kunst de gemiddelde emotionele intensiteit zouden beoordelen. Ook werd er gekeken of deze eventuele effecten verschilden tussen deze twee kunstvormen. In dit onderzoek zijn 174 proefpersonen geanalyseerd, verworven via SONA of persoonlijke en online netwerken. Waarvan 65 afkomstig uit de eigen dataset en de rest uit het gelijktijdig lopende onderzoek van twee mede BT-groepsgenoten. 81% van de deelnemers viel in de leeftijdscategorie ’18-24 jaar oud’ en er waren uiteindelijk 127 vrouwen (73.4%), 43 mannen (24.8%) en drie ‘anders geïdentificeerde' (1.7%) aanwezig in de steekproef. Een two-way ANOVA toonde aan dat er geen significant hoofdeffect was van de verschillende condities van creatieproces video's op het beoordelen van de gemiddelde emotionele intensiteit van muziekstukken en visuele kunstwerken in deze steekproef. Wel was er een significant hoofdeffect van de kunstvorm op de beoordeling van de gemiddelde emotionele intensiteit. Hierbij riep visuele kunst een hogere gemiddelde emotionele intensiteit op dan muziek, maar met een kleine effectgrootte. Er werd geen significant interactie-effect gevonden. De bevindingen van dit onderzoek bieden inzichten in de emotionele beleving van kunst, zowel muziek als visuele kunst, gemaakt door mensen of gemaakt door AI. Toekomstig onderzoek is nodig om de relaties beter te kunnen begrijpen en de generaliseerbaarheid en nauwkeurigheid van de resultaten te vergroten. Trefwoorden: Emotionele Intensiteit; Muziek; Visuele Kunst; Artificiële Intelligentie; Kunstbeleving
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 18 Feb 2025 08:28 |
Last Modified: | 18 Feb 2025 08:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4650 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |