Hoving, Maaike (2025) Muziek Creatieproces en de Luisterervaring in Tijden van AI. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
scriptie.pdf Restricted to Repository staff only Download (238kB) |
Abstract
Dit onderzoek richtte zich op de vraag in hoeverre de kennis over het creatieproces van een muziekstuk, variërend van door mensen geproduceerde muziek tot door kunstmatige intelligentie (AI) geproduceerde muziek, de emotionele ervaring van luisteraar en hun perceptie van creativiteit en originaliteit van een muziekstuk beïnvloedt. In een experimentele opzet deden 127 proefpersonen mee, die willekeurig werden toegewezen aan één van de drie condities: mensgemaakte muziek, AI-geproduceerde muziek, of een combinatie van beide. De participanten kregen eerst een introductiefilmpje te zien waarin een muziekcreatieproces van hun toegewezen conditie werd gevisualiseerd. Vervolgens beoordeelden ze dezelfde 8 muziekfragmenten op creativiteit, originaliteit en emotionele intensiteit. Een statistisch significant verschil in de beoordeling van creativiteit en originaliteit werd gevonden tussen de condities ‘mensgemaakte muziek’ en ‘AI-geproduceerde muziek’. Muziek werd als minder creatief en origineel beoordeeld in de conditie AI-geproduceerde muziek, vergeleken met de conditie mensgemaakte muziek. Geen statistisch significante verschillen voor emotionele intensiteit werden gevonden tussen de condities. De resultaten suggereren dat de kennis over het creatieproces een belangrijke rol speelt in hoeverre luisteraars creativiteit en originaliteit toeschrijven aan een muziekstuk. Echter lijkt deze associatie geen invloed te hebben op de gevoelde emotionele intensiteit.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 18 Feb 2025 09:17 |
Last Modified: | 18 Feb 2025 09:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4657 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |