Javascript must be enabled for the correct page display

Ontluikende geletterdheid, maar dan anders

Star, Nisette (2022) Ontluikende geletterdheid, maar dan anders. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthesis N. Star S4578554 29 april 2022.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

‘Ontluikende geletterdheid, maar dan anders’ is een verkennend onderzoek naar de bruikbaarheid van het pre-leescurriculum Alfa-bedding. Alfa-bedding beoogt een preventieve aanpak te leveren op het gebied van leesproblemen en dient als alternatief op het in Nederland gangbare (aanvankelijk) leesonderwijs via de fonologische route (klank-tekenkoppeling). Een deel van de kinderen die in Nederland onderwijs volgen, blijkt moeite te hebben met het leren lezen door een gebrekkig fonologisch bewustzijn. Alfa-bedding biedt een multisensorische aanpak en maakt vooral gebruik van de lexicale route. Hierbij wordt een woord direct als beeld herkend. De focus van dit thesisonderzoek ligt op de mate waarin onderwijsprofessionals de meerwaarde van de inzet van Alfa-bedding ervaren, aangezien hun inzet mede bepalend is voor de ontwikkeling van ‘emergent literacy’, ofwel ontluikende geletterdheid bij kinderen in groep 2. Bij de acht participanten, die allen werkzaam zijn bij een IKC-samenwerkingsverband is, middels een semi-gestructureerd interview, een adhoc vragenlijst afgenomen. De vragenlijst is opgesteld aan de hand van MIDI (meetinstrument voor determinanten van innovaties en ITIS (Implicit Theories of Intelligence Scale). De onderwijsprofessionals ervaren de inzet van Alfa-bedding als bruikbaar, met dien verstande dat randvoorwaarden, zoals tijdsinvestering en ondersteuning, in ogenschouw genomen dient te worden. Daarnaast verdient het de aanbeveling om over een langere periode onderzoek te doen naar de bruikbaarheid van Alfa-bedding .

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Oenema-Mostert, C.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 May 2022 07:20
Last Modified: 20 May 2022 07:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/467

Actions (login required)

View Item View Item