Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van GraphoGame op de woordleesprestaties en leesgerelateerde cognitieve processen van leerlingen in het speciaal basisonderwijs

Tissingh, L.M. (2025) Het effect van GraphoGame op de woordleesprestaties en leesgerelateerde cognitieve processen van leerlingen in het speciaal basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisGraphoGameS4430018...pdf

Download (889kB) | Preview

Abstract

Een achteruitgang in leesvaardigheid is zichtbaar bij leerlingen in het speciaal basisonderwijs (Inspectie van het Onderwijs, 2022). In deze studie zijn fonemisch bewustzijn, technische leesvaardigheid en benoemsnelheid (RAN) in kaart gebracht voor leerlingen in het regulier basisonderwijs (bao-leerlingen) en speciaal basisonderwijs (sbo-leerlingen). Daarbij werd een voorspelling geschreven over hoe dit zich zou kunnen verhouden tot gameprogressie binnen de leestrainingstool GraphoGame. Aan het onderzoek namen 156 bao-leerlingen (5-7 jaar) en 27 sbo-leerlingen (groep 4 en 5) deel. De EMT en Klepel-R werden gebruikt om technische leesvaardigheid te meten, CB&WL om RAN te meten, en FAT-R om fonemisch bewustzijn te meten. Beschrijvende analyse, correlatieanalyse, regressieanalyse en observaties werden gebruikt om de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten laten zien dat sbo-studenten beneden gemiddeld scoorden voor zowel technische leesvaardigheden, fonemisch bewustzijn en benoemsnelheid in vergelijking met de referentiegroep en bao-studenten. Theoretisch zou GraphoGame het zwakke fonemisch bewustzijn van sbo-leerlingen effectief kunnen aanpakken, maar in de praktijk zouden sbo-leerlingen belemmeringen kunnen ondervinden als gevolg van individuele ontwikkelingsproblemen. De verkregen bevindingen kunnen als opstap dienen voor toekomstig effectonderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Feb 2025 11:31
Last Modified: 19 Feb 2025 11:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4670

Actions (login required)

View Item View Item