Javascript must be enabled for the correct page display

Genderverschillen in Aandacht in het Dagelijks Leven: De rol van Taakcomplexiteit

Dechering, Anne-Floor (2025) Genderverschillen in Aandacht in het Dagelijks Leven: De rol van Taakcomplexiteit. Master thesis, Psychology.

[img] Text
MastertheseABDechering.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (528kB)

Abstract

Genderverschillen in aandachtprestaties, zoals multitasking, zijn een veelbesproken onderwerp binnen de psychologie, mede door de stereotype opvatting dat vrouwen beter zouden zijn in multitasking dan mannen. De werkvloer, het onderwijs en de gezondheidszorg kunnen profiteren van een beter begrip van genderverschillen in aandacht en multitasking. Dit onderzoek bestudeert genderverschillen in vier dagelijkse aandachtsituaties (lezen, activiteit, gesprek en opdracht) variërend in taakcomplexiteit, met de Everyday Life Attention Scale (ELAS). De studie omvat 75 eerstejaars psychologiestudenten van de Rijksuniversiteit Groningen (58 vrouwen, 17 mannen). Er is een onafhankelijke T-Test uitgevoerd en de effectgroottes zijn weergegeven in een forest plot. Een p-waarde van <0,05 wordt als significant beschouwd. Uit de resultaten blijkt dat er geen significant prestatieverschil te vinden is tussen mannen en vrouwen op de vier ELAS-taken. Mannen presteerde significant beter op één complexe taak (opdracht uitvoeren) in vergelijking met vrouwen, maar niet op een andere complexe taak (activiteit binnenshuis). Voor beide eenvoudige taken (boek lezen en een gesprek voeren) werden geen significante genderverschillen gevonden. De bevindingen bieden geen ondersteuning voor de hypothese dat vrouwen significant beter presteren op de aandachtstaken dan mannen. Wel is er lichtelijke ondersteuning gevonden voor de hypothese dat de variabiliteit in prestaties groter is voor complexe taken. De resultaten dagen daarmee stereotype aannames over multitasking uit. Hoewel hiermee waardevolle preliminaire inzichten worden geboden, zijn er beperkingen in de generaliseerbaarheid. Toekomstig onderzoek zou meer gericht kunnen zijn op representatievere steekproeven en aanvullende factoren zoals executieve functies en sociale invloeden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groen, Y. and Fuermaier, A.B.M. and Gorlich, K.S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 21 Feb 2025 07:44
Last Modified: 21 Feb 2025 07:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4680

Actions (login required)

View Item View Item