Poelarends - de Jong, Boukje Janine, B.J. (2025) Een gezinsinterventie kiezen: een kwalitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij de indicatiestelling voor een gezinsinterventie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Definitieve-versie-thesisJorine.pdf Restricted to Repository staff only Download (507kB) |
Abstract
Goede indicatiestelling draagt bij aan effectieve behandeling. Om tot goede indicatiestelling te komen, is het belangrijk dat de hulpverlener op doelgerichte, gestructureerde en transparante wijze een keuze maakt voor een gezinsinterventie. In de praktijk is er echter weinig zicht op de factoren die door hulpverleners meegewogen worden in de indicatiestelling. Ook Instelling X heeft weinig inzicht op het indicatieproces en de factoren die door hulpverleners meegewogen worden in de indicatiestelling. Dit onderzoek heeft als doel om inzicht te krijgen in de factoren die een rol spelen bij de indicatiestelling voor verschillende gezinsinterventies. Hulpverleners, werkzaam bij Instelling X en betrokken bij één van de negen gezinsinterventies die door Instelling X wordt aangeboden, hebben deelgenomen aan een semigestructureerd interview. Deze interviews zijn geanalyseerd door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse. Eerst zijn alle factoren die volgens de hulpverleners een rol speelden bij de indicatiestelling inductief gecodeerd. Vervolgens zijn deze factoren gecategoriseerd volgens het Decision Making Ecology framework (Baumann et al., 2011) in casusfactoren, organisatorische factoren, behandelaarsfactoren en externe factoren. Uit de analyse bleek dat bijna alle hulpverleners aangaven de aanwezigheid van een licht verstandelijke beperking en de aanwezigheid van meervoudige en complexe problematiek als basis mee te wegen in de indicatiestelling. Daarnaast werden er door de hulpverleners verschillende casusfactoren benoemd op basis waarvan een specifieke interventie voor gezinnen geïndiceerd werd. Tot slot waren er nog enkele overige overwegingen die de indicatiestelling voor een gezinsinterventie konden beïnvloeden, namelijk: organisatorische factoren, behandelaarsfactoren en externe factoren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Assen, A.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 21 Feb 2025 07:41 |
Last Modified: | 21 Feb 2025 07:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4685 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |