Akkerman, Robien (2025) Cognitieve Stimulatie in de Thuissituatie in Relatie tot de Cognitieve Prestaties van vijfjarigen en de Rol van het IQ. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
MasterscriptieR.Akkermans3802345.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Deze cross-sectionele studie onderzocht de relatie tussen de cognitieve stimulatie in de thuissituatie en de cognitieve prestaties van vijfjarigen. De steekproef bestond uit 16 kinderen (69% jongens, 31% meisjes) die deelnamen aan het DoDO-onderzoek (Doen en Denken in Ontwikkeling). De onafhankelijke variabele, cognitieve stimulatie in de thuissituatie, werd gemeten met behulp van een zelfrapportage vragenlijst (StimQ2). De afhankelijke variabele, de cognitieve prestaties van de kinderen, werd beoordeeld aan de hand van twee cognitieve testen. De eerste test is de Advanced Dimensional Change Card Sort (ADCCS) en de tweede test is de Rapid Automatic Naming (RAN). Het percentage correct beantwoorde items werd geanalyseerd. De eerste hypothese veronderstelde een positieve samenhang tussen de cognitieve stimulatie in de thuissituatie en de cognitieve prestaties op zowel de ADCCS als de RAN. De tweede hypothese stelt dat IQ deze relatie zou modereren. Multipele lineaire regressieanalyses, uitgevoerd in SPSS, toonden geen significante verbanden, waardoor beide hypotheses zijn verworpen. Mogelijke verklaringen voor deze verwerping zijn de beperkte steekproefomvang, de exclusieve focus op het aantal correct beantwoorde vragen en de relatief lange duur van de testbatterij. Toekomstig onderzoek kan de schoolomgeving meenemen als aanvullende factor, aangezien deze een belangrijke rol speelt in de cognitieve ontwikkeling van kinderen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 25 Feb 2025 10:39 |
Last Modified: | 25 Feb 2025 10:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4705 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |