Javascript must be enabled for the correct page display

Groepscohesie, Samenwerking en Tevredenheid met Leerervaring in Online en Hybride Onderwijs bij Bachelorthese Studenten

Couwenberg, Wytske (2022) Groepscohesie, Samenwerking en Tevredenheid met Leerervaring in Online en Hybride Onderwijs bij Bachelorthese Studenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
WNCouwenberg_s377833_eind_versie_BT_pdf.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (345kB)
[img] Text
Toestemming inleveren BT 2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (94kB)

Abstract

Vanwege de maatregelen tegen Covid-19 heeft het onderwijs lessen online moeten vervolgen, ook in samenwerkingsverband. Het overgaan op online onderwijs riep vragen op over de ervaringen van studenten en de kwaliteit van het onderwijs. Eerder onderzoek liet zien dat sociale interactie belangrijk is voor samenwerkend leren. Online leek deze interactie moeizamer te verlopen dan tijdens fysieke samenwerking wat invloed leek te hebben op de ontwikkeling van groepscohesie, de samenwerking en de tevredenheid met leerervaring van studenten. In deze these werd onderzocht of er verschil was in groepscohesie, samenwerking en tevredenheid met leerervaring van bachelorthese studenten die online onderwijs (N = 77) of hybride onderwijs (N = 57) hebben gevolgd. Verondersteld werd dat de onderzoeksvariabelen in beide groepen even sterk zouden samenhangen. De verwachting was dat bachelorthese studenten in de hybride groep de groepscohesie, de samenwerking en de tevredenheid met leerervaring hoger zouden beoordelen dan in de online groep. Tussen de afhankelijke variabelen zijn de correlaties berekend en de online en hybride groepen zijn met elkaar vergeleken door middel van een MANOVA. Groepscohesie, samenwerking en tevredenheid met leerervaring bleken in beide groepen vergelijkbaar sterk met elkaar te correleren. De online en hybride groep bleken niet significant te verschillen op groepscohesie, samenwerking en tevredenheid met leerervaring. De conclusie was dat het voor studenten die in kleine groepen samenwerkend leren, het niet uitmaakte voor de groepscohesie, samenwerking en tevredenheid met leerervaring of dit online werd aangeboden met synchrone en asynchrone communicatie, of dat fysieke ontmoetingen (met de supervisor) onderdeel uitmaakten van het onderwijs. Trefwoorden: online onderwijs, hybride onderwijs, samenwerkend leren, groepscohesie, samenwerking, tevredenheid met leerervaring

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M. and Greijdanus, H.J.E.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 30 May 2022 14:29
Last Modified: 30 May 2022 14:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/473

Actions (login required)

View Item View Item