Stegeman, Esmé (2025) Is het Effect van een Zingeving-gerichte Interventie op Eetstoornissymptomen bij Vrouwelijke Universiteitsstudenten te Herleiden tot Verminderde Disfunctionele Emotieregulatie? Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
WESS4426126MT.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Achtergrond: Adolescenten lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van symptomen van eetstoornissen (EDS). Ondanks de significante impact van eetstoornissen zijn de huidige behandelingen vaak beperkt in hun effectiviteit. Recent onderzoek benadrukt zingeving in het leven (MiL) als een mogelijke beschermende factor. Echter, de mechanismen die ten grondslag liggen aan de relatie tussen MiL en eetstoornissen blijven onduidelijk. Deze studie beoogde te onderzoeken in hoeverre een toename in MiL geassocieerd is met een afname in EDS en of deze relatie gemedieerd wordt door verminderde disfunctionele emotieregulatie. Daarbij is het focussen op het verminderen van disfunctionele emotieregulatie als mediatief mechanisme cruciaal, aangezien het betrekking heeft op het ontwikkelen van strategieën om emoties effectiever te beheren en te verwerken, wat potentieel gedragingen die geassocieerd worden met eetstoornissen kan verminderen. Verminderde disfunctionele emotieregulatie kan dus dienen als een essentiële schakel die verklaart hoe een verhoogde MiL kan leiden tot verminderde symptomen van eetstoornissen. De redenatie voor de focus op disfunctionele emotieregulatie is gebaseerd op de erkende rol ervan in het modereren van negatieve affecten en disfunctionele copingstrategieën, die kernaspecten zijn van eetstoornissen, wat suggereert dat verbeteringen op dit gebied een significante impact kunnen hebben op de algehele behandelresultaten. Methoden: Deze studie omvatte 165 vrouwelijke eerstejaars universiteitsstudenten die willekeurig werden toegewezen aan ofwel een experimentele conditie (MCP-ED interventie gericht op MiL) of een wachtlijst controleconditie. Deelnemers vulden op meerdere tijdstippen vragenlijsten in om MiL, disfunctionele emotieregulatie en EDS te meten. Mediatieanalyses werden uitgevoerd met behulp van de PROCESS-macro voor SPSS om de hypothesen te testen. Resultaten: Er werd een significante positieve relatie gevonden tussen een toename in MiL en een afname in EDS. Bovendien werd deze relatie gedeeltelijk gemedieerd door verminderde disfunctionele emotieregulatie. Ongeveer 48% van het totale effect van MiL op EDS kon verklaard worden door reducties in disfunctionele emotieregulatie. Beperkingen: Deze studie gebruikte een correlationeel ontwerp en een niet-klinische populatie, wat de generaliseerbaarheid van de bevindingen beperkt. Conclusie: Deze studie benadrukt het belang van zingeving in het leven (MiL) als een beschermende factor in de ontwikkeling en het onderhoud van eetstoornissymptomen en identificeert disfunctionele emotieregulatie als een sleutelmediator. Het vergroten van MiL lijkt vooral nuttig als interventiestrategie vanwege de positieve impact op het verminderen van disfunctionele emotieregulatie. Het direct aanpakken van disfunctionele emotieregulatie kan een efficiëntere en meer gerichte strategie zijn voor het verminderen van eetstoornissymptomen. Deze bevindingen bieden waardevolle inzichten voor een effectievere behandeling en preventie van eetstoornissen. Trefwoorden: Zingeving in het Leven (MiL), Disfunctionele Emotieregulatie, Symptomen van Eetstoornissen (EDS), Mediatie
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jong, P.J. de and Frey, M.I. and Nather, M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 27 Feb 2025 15:26 |
Last Modified: | 27 Feb 2025 15:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4731 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |